mandag, desember 03, 2007

Folket sa nei

Det venezuelanske folket så faresignalene og sa nei til Hugo Chavez. 51% takket nei til de nye grunnlovsreformene. Grunnlovsreformer som hadde samlet det meste av makten i Chavez` hender.

Dette er et hardt slag for presidenten som ikke har tapt et valg siden han kom til makten i 1998. På tross av at han hadde "pakket" grunnlovsreformene pent inn i sosiale reformer som bl. a. 6-timersdag og bedre sosiale rettigheter for de som ikke var fast ansatte. I tillegg gikk han hardt ut og karakteriserte de som stemte mot, som forrædere og at en stemme mot ham var en stemme til George Bush.

Flertallet lot seg ikke skremme, men så de tydelige faresignalene i at man kunne få et diktatur som Cuba. Det fristet tydeligvis ikke. Et demokrati kan velge en diktator, men en diktator velger ikke demokrati.

Så gjenstår det å se hvordan Chavez takler nederlaget. Rasjonalitet er ikke kjennetegnet på den stormannsgale presidenten.

Tidligere poster om temaet: Sier folket nei til Chavez?

3 kommentarer:

Milton Marx sa...

Jeg gleder meg. Jeg tror i alle fall at han må øke bestikkelsenen for å holde skansen.

Men strengt tatt tar jeg meg i å huske at man vel ikke har noen begrensninger på hvor mange perioder en statsminister kan stille til valg i Norge?

Milton Marx sa...

http://klassekampen.no/artikler/nyheter/48805/mod_article/item/null

Det er ikke alle som gleder seg like mye over Chavez' nederlag.

Knut Johannessen sa...

Milton: 1. kommentar: Du har selvsagt rett. Vi kunne jo risikere 50 år med Stoltenberg. Forøvrig samme ordning med presidentvervet i Finland og Frankrike. Men det har jo ikke full kontroll over høyesterett, sentralbanken og en bunke med dekreter.

2. kommentar. Jeg leste artikkelen for 1 time siden. Også mellom linjene. Nei, det var ikke mye glede der. Jeg venter også på en kommentar fra Audun Lysbakken på Rett Venstre. Jeg har hatt en heftig disputt med ham der.