fredag, desember 28, 2007

La det bli lys?

Feilen skjedde i det Gud sa, Fiat lux: La det bli lys. Det burde han ikke gjort. Da hadde vi vært spart for mye. Jeg har kjørt en liten juletur. 16 timer på veien tur/retur Bærum-Florø. Det har gitt inspirasjon til denne posten.

På denne turen så jeg bokstavelig talt lyset. Det som i starten for sånn ca. 20 år siden var en liten forsiktig lyssetting av en gran eller furubusk har tatt av. Til de grader. Nå lyser vi opp alt mulig. En gammel bil. Et falleferdig hus eller bungalowen i beste Hollywoodstil. Det aller siste er å tvinne mangefargede lyspærer rundt flaggstanga. I full lengde. Der står den som en lysfontene og forsøpler himmelrommet. Fy f… så stygt.

I 1981 tilbragte jeg julen i Miami, Florida. Det jeg oppfattet som et amerikansk mesterskap i smakløshet, med lys i alle regnbuens farger, plastnisser, Rudolf og alt som ikke hører julen til, oppfatter jeg nå som relativt uskyldig. I forhold til det jeg ser her hjemme. Nordmenn har ikke bare tatt over. Vi overgår ofte våre amerikanske venner.

Her hjemme teller hensynet til våre omgivelser tungt. Det betyr at det er ganske strikte regler for hva du kan gjøre og ikke gjøre. Høyde på gjerder og hekker er lovregulert. Avstand til naboer, høyde på huset og ikke minst fargevalg likeså. Men ikke utendørs dekorasjoner med julelys, tydeligvis.

Jeg husker en en ”fargesak” fra Florø for noen år siden. Forargelsens hus ble malt rosa, noe som ikke gikk upåaktet hen i det kommunale byråkratiet. Til slutt måtte huseieren strekke hendene i været. Huset ble malt i en annen farge.

Men det er ingen som griper fatt i dagens styggedom. Julelys.

De står og skinner over alt. Hele døgnet. I alle farger og fasonger. Til og med i dannede, borgerlige og møblerte Bærum finner du de mest glorete varianter. Bilturen til Florø og tilbake ble en nedtur. By og land, hand i hand. Med de mest heslige julelysdekorasjoner.

Jeg velger å tro at mye av denne lysorgien er kjøpt for å irritere naboen. Vi kan ikke ha så dårlig smak? Eller blir vi så deprimert av mørketida at vi må ”pynte” opp med svineriet? Eller kanskje forklaringen er at jeg er i ferd med å bli en gammel grinebiter og gledesdreper? La det bli mørkt!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Fullstendig enig. Det holder lenge med et par juletrær omkring. Og selv tradisjonen med å ta naturen inn i stua er jo ganske skakkjørt.

Anonym sa...

Tror kanskje du må ta ett oppgjør med surpompen inni deg altså. Disse lysene du snakker om er selvfølgelig ikke pene, men de har lyst opp veien for meg mang en gang. Det å komme seg hjem, drita full, er enklere nå enn noensinne.

Nemo sa...

Jo, vi har så dårlig smak! :O)

Grønne lys er nå blitt svært populære lokalt her i Strand ser jeg. Kaka tar alikevel blinkende lys - uansett farge. Solbrillene får dermed imidlertid en ekstra sesong...

Knut Johannessen sa...

xmasb: Enig. Natur er best i naturen.

Reino: Du har et poeng.Med surpompen altså. Men slik jeg har sett plasseringen av julelysene, så slår det meg at du har fått noen lange turer hjem. Kan jeg foreslå overgang til metanol, så trenger du ikke så mye lys.

Helge: Grønne lys står vel til den grønne jula. Jeg går ut fra at det ikke var mer hvit jul i Strand enn i Florø.

Milton Marx sa...

Vox, Vox, Vox....

I årets anledning har jeg brukt 80 meter gule vandrelys til dekorasjon av residensen, hvorav 30 meter er surret rundt palmen bak huset.

Jeg kunne godt tenkt meg å ha en lyserød plast-Jesus med lys i midt på plenen, men jeg har bare ikke funnet den riktige enda. Ideelt synes jeg den skulle være roterende, og supplert med plastsauer, gjetere, vise menn, Josef & Maria etc, alt sammen i størrelse 120-140 cm, med innvendig lys.

Dette betyr selvfølgelig ikke at jeg ville ignorere julenissen. En fet oppblåsbar julenisse med lys i som er på vei ned i en like oppblåsbar skorstein, like ved siden av de tre vise menn, litt til høyre for gjeterne.

Og selvfølgelig et par snømenn. Her i Panama er snømenn inn, og i parken like ved er det tre snømenn med lys i inne i en oppblåsbar gjennomsiktig ball, med isoporkuler som skal forestille snø, og selvfølgelig elektrisk pumpe som kan skape snøstorm inne i kulen (den er ca 150 cm høy, og montert på en fot hvor det står "Let it snow"). Den ser flott ut - særlig når den dugger og dråpene renner pga. den høye luftfuktigheten.

Ellers er det veldig vanlig med reinsdyr av tykk streng, av varierende høyde, påmontert vandrelys. De beste modellene har motorisert nakke, slik at de står der og blinker, mens de svinger med hodet.

Jeg gleder meg alt til jul (slutten av november), for 80 meter vandrelys blir jo for puslet! Til neste år slår vi til for alvor!

Vel overstått og godt nyttår!

Knut Johannessen sa...

Milton:Du har bidratt til at jeg tankemessig har skapt et fantastisk bilde av dine juledekorasjoner. Du skal ha skryt for å gjøre det enhver god innflytter bør gjøre:Tilpasset deg de lokale skikker. When in Rome...

Et riktig godt nytt år ønskes tilbake.

Anonym sa...

Du tenker på den flaggstangen på Storebru? Den er ikke så veldig fin nei, ellers er jo bilturen din ganske fin når du først har komt deg over til SFj.

Knut Johannessen sa...

Anonym: He-he. Den var ikke den første, men en av 4 eller 5, mener jeg å huske fra hele turen. Nå er jeg kanskje også en smule diplomatisk siden jeg kjenner eieren av den omtalte stanga. Men pent er det ikke.

Ja turen er flott den. I motsetning til resten av familien så gleder meg jeg hver gang, mens de helst foretrekker flyet.

Anonym sa...

Nå som vi fokuserer så mye på herr isbjørn som smelter bort.... Ingen som ser idiotien i å fyre opp alle regnbuens farger i watt?
Kan ikke skryte på meg at jeg er miljøbevisst i det hele tatt. Men jeg ser en hykler for en hykler og en spade for en spade.

Carl Christian sa...

hehe. mange gode innspill og kommentarer her. Men du har et godt poeng vox. men jeg tror jeg har sett det verste. Etter en langnyttårshelg på Skrimfjella. Der oppe, langt fra folk, og et godt stykke fra vei, var jeg ute på en kvelstur for å nyte synet av sternehimmelen. Du vet, slik man har glemt at den virkelig er, etter for mange år bofast i by. Men da snublet vi selvsagt over et fulldekorert hus. med lamper, farger, blinking langs møner, hjørner og tak. Selv ikke juletreet hos den amerikanske familien jeg var på high school-utveksling hos hadde et så pyntet juletre som denne hytta!!