mandag, oktober 15, 2007

Ikke gjør som jeg gjør - gjør som jeg sier

Framtiden i våre hender er opptatt av miljøet. Ikke et tre skal falle til jorden uten at det er godkjent av Steinar Lem. Hva de har tenkt da de utformet klima-avisen sin over 20 tabloidsider, er uvisst.

En avis som så blir pakket pent inn i Aftenposten, Bergens Tidende og Adressa, sammen med den andre reklamesøpla og kalles innstikk. I et opplag på 400-500 000. Innstikk kan du nemlig ikke reservere deg mot. Smart trekk. Hvor mange trær gikk med, Steinar Lem? Hvor mye CO2?

Det morsomme er at presentasjonen av klimaavisen på deres egen nettside, er plassert rett over artikkelen: "Lei av reklame i postkassa?" Svaret er ja.

10 kommentarer:

Carl Christian sa...

sluttpoenget ditt var jo litt morsomt. Men ellers synes jeg poenget var noe svakt til å komme fra deg.
Det blir litt som å kritisere miljøvernministeren for å kjøre for mye bil mellom møtene, eller stats- og toppledere for å fly for mye. Noe jobber må faktisk gjøres. Noe informasjon må faktisk ut.

Thor F. sa...

Blir like dumt som da Al Gore fikk kritikk av noen konservative i USA fordi han fløy fra sted til sted og holdt foredrag om klima.

Milton Marx sa...

Carl Christian og Thor F: Spørsmålet er vel i Gores tilfelle om man kan komme rett ut fra en privatjet, og ha troverdighet når man argumenterer for "karbonnøytralitet". Troverdigheten hadde liksom vært litt høyere dersom han hadde tatt rutefly.

Trodde Al Gore på karbondøden da han fløy rundt i Air Force 2 i alle tenkelige og utenkelige sammenhenger? Eller da han chartret privatjeter fra forskjellige vemmelige kapitalistselskaper?

Hvis han visste at han bidro til å drepe jorden i øyeblikket: hva sier dette om Al Gore som menneske?

Jeg er enig med Vox i at dersom du har som primært argument at vi skal tenke på miljøet, må du også vise dette i handling.

Thor F. sa...

På meg virker det som om dere mangler perspektiv, folkens.

I den store sammenhengen er det rasjonelt for Gore å fly privatjet daglig og for Framtida i våre hender å utgi sitt budskap i avisform hvis budskapet slik sett kan spres mer effektivt og dermed bidra til endring.

Eirik Løkke sa...

Spørsmålet er hvor langt det kan være mellom liv og lære. Jeg har selv vært vertsskap for Steinar Lem under debattarrangemet, og fyren insisterte på å fly, ta taxi, fremfor buss og tog.

Poeng til vox er ganske enkelt at forholdet mellom liv og lære i Lem verden er fraværende, og at troverdigheten er deretter.

Knut Johannessen sa...

Jeg synes referansene til Gores flyreiser og miljøvernministerens bilbruk ikke er helt relevante.

1) FIVH er blant organisasjonene som støtter forbudet som regjeringen vil innføre mot å distribuere gratisreklame til de som ikke har satt "Ja, til reklame" på postkassen. Og som vist på nettsiden, ber de oss om å støtte opprop mot reklame.

Innstikk er gratisreklame, det gidder jeg ikke diskutere med noen. Derfor er det sleipt av FIVH å bruke innstikk. Fordi da kan dette puttes i postkassen til dem som har sagt nei. Mot mange mottageres ønsker.

2)Dette innstikket fordelt på Aftenposten, BT og Adressa, veier totalt 38 tonn. Ikke småtterier. De kunne oppnådd mye av det samme med å rykke inn en helsides annonse og/eller tv-annonse og henvise til en nettside. Denne avisen er meget lettlest i elektronisk form.

3) Liv og lære.
Jeg har lest avisen. På side 12 skriver FIHV:

Sitat: En dråpe i havet. Det er lett å si "mine utslipp utgjør bare en dråpe i havet" Men dine og mine handlinger tilsvarer mange dråper i et verdenshav som stiger. Vår boligfyring, vår bilkjøring, våre flyturer, vår kjøttspising - og all vår shopping - bidrar til global oppvarming og smelting av isbreer. Sitat slutt.

Her kunne jeg tilføyd. "vårt reklamebilag bidrar.....". Jeg tror noen reagerer på at FIVH moraliserer over den enkeltes forbruk, samtidig som de selv bidrar med et slikt bilag. Det er ikke alle som reflekterer så mye på perspektivene, Thor F.

Jeg synes ikke å spre 38 tonn papir i Oslo, Bergen og Trondheim er en god idè, selv i klimaets tjeneste. Det kunne vært gjort smartere.

Carl Christian sa...

Hovedpoenget mitt er at jeg tror vi må passe oss for å bli så bundet av en tanke om prinsippfasthet at ender opp med å dømme andre utifra en eller noen få enkelthendelser.

Carl Christian sa...

...at vi ender opp med....

Anonym sa...

I flommen av glanset reklamepapir med formål å lokke til stadig større forbruk, syns jeg vi skal godta FIVHs brosjyre. Den er laget for å vekke til miljøinnsats tross alt. Jeg syns vi skal applaudere, faktisk.

Jeg skummet forøvrig gjennom den i PDF-versjon. Den var bra. Anbefales andre herved!

Knut Albert sa...

Snodig med bilreklamer i FIVH-avisen.....