mandag, juni 19, 2006

Hagen og Jagland - et dèjà vu

Jeg er litt usikker på hva det minner om. Men jeg har sett det før. Sannsynligvis er det bildet av to gretne naboer på Vestlandet som krangler. Det er ikke uten grunn at advokat-tettheten er størst i denne delen av landet. Mange gode nabokrangler der har fått sin fortsettelse i rettsvesenet. Det er imidlertid noen år siden jeg opplevde det sist. Utferdstrangen mot mer urbaniserte strøk av landet ble for sterk (unnskyld Hjorthen).

Hva jeg snakker om? Hanekampen i stortingets presidentskap. Det er mange elementer fra en god nabokrangel der. Ofte var det jo slik at siden man "måtte" overta en gård, så valgte man ikke akkurat sine naboer. Man måtte leve med de man fikk. Det gikk ikke alltid bra. Slik også mellom Hagen og Jagland. De har jo ikke akkurat vært blodsbrødre, men kan kanskje bli det om konflikten utarter.

Det har kommet stadige giftdrypp fra begge parter. Det er som i nabokrangelen. Man flytter noen merkesteiner den ene dagen og pisser i naboens brønn den neste. Slik kan man holde det gående lenge inntil advokatene kommer på banen.

Jeg skal ikke skifte vær og vind mellom kaoskameratene, men det er noe fryktelig uverdig over det som skjer. Vi snakker om landets nr. 2 i rang. Det er på tide at den av kamphanene som har vettet i behold bruker det og avblåser striden. Folks tillit til politikere er ikke stor nok til at man utkjempe denne type tvekamper på toppen av norsk politisk miljø. Smålighet og renkespill gjør seg ikke på dette nivået.

Når jeg tenker meg om, er det mulig at jeg har sett dette et annet sted også. I en sandkasse.

Ingen kommentarer: