søndag, juni 18, 2006

Om bloggere, rumper, FrP, SAS og sånn

Det har vært en begivenhetsrik uke. Spennet har vært stort. Fra blogger-rumper til et FrP i sus og dus og med en god del matstasjoner underveis. Siden stortingsrepresentantene startet sin korte og velfortjente ferie på fredag, tar denne blogg sjansen på en liten oppsummering.

Bloggernes rumper
Blant bloggere kom noen rumper til å stå i fokus. Dvs. lordRx og Mihoes rumper. Sikkert interessant nok for noen. For oss som har levd en stund og snart har bare to P`er i vente: Prostata og Pensjon, er ikke rumpefeider noe nytt. Vi opplevde Maria Takvams rumpe i Vibeke Løkkebergs film "Åpenbaringen" i 1977 og ikke minst reaksjonene etterpå. Arne Hestenes indignerte slakt i Dagbladet bl. a. Vi opplever derfor ikke noe nytt under kjolen fordi to profilerte bloggere går i gang med en ny rumpefeide. Jeg har aldri vært spesielt fascinert over å plukke meg i navlen for å se hva som befinner seg der.

Det er mulig det er bare jeg som oppfatter det slik, men etter noen hyppige besøk hos noen av de mest omtalte og bejublede bloggere så opplever jeg et slags dejà vu. Noe jeg har sett fra avisenes verden. Noe om at det ikke nødvendigvis de medier med flest lesere som leverer den beste kvaliteten? Men jeg tar sikkert feil. Uansett er jeg ikke sendt til denne jord for å dømme levende og døde bloggere. Slikt har man Sissel Benneche Osvold og Anders Gievær til. Vi som ikke er i bloggenes Premier League, får nøye oss med mindre baner og færre tilskuere.

Miljøvennlige Enoksen
Egentlig startet denne uka på forrige søndag for enkelte. Som Odd Roger Enoksen. Han var så sprekkeferdig av stolthet at han hadde latt Volvoen stå og kalte inn et tallrikt pressekorps for å fortelle om sine nye miljøvennlige energisatsning. Jeg er overbevist om at det var mange småbannenede journalister som egentlig trodde han skulle si opp for åpen mikrofon og gikk slukøret og skuffet derfra. Etter Jensemans ufine ryggdolkning i Statoilsaken, så hadde ikke det vært så rart.

Distriktenes Mor Theresa: Åslaug Haga
har også vært i fokus. Hun som har påtatt seg den vanskelige oppgaven å snu fraflytningen fra bygdene strør om seg med penger til gode og noen mindre gode påfunn. Er det noen som vil dra noen statlige kroner nå, trenger man ikke anstrenge seg hardt. Åslaug satser på kvinnene. Helt feil, Åslaug. Kvinnene har skjønt det hele og trenger ikke pengene dine. De kommer ikke tilbake til bygdene før du har gjort folk av mennene. Du kan starte med noen kurs i avrånifisering, supplert med noen utvalgte kunst og kulturkurs. Når damene ser at det er blitt folk av karskgutta og Felleskjøpscapsen henger innerst i skapet, da først vurderer de å flytte hjem. Skjønt jeg tviler.

Carl Ivars og FrPs eksesser
Så kom stunden da FrP levde opp til sine myter. Siden det er en etablert sannhet/myte at alle drosjesjåfører stemmer FrP, er det ikke så rart om partiets tillitsmenn også lever som dem. Det er ikke umulig de har lært noen triks om hvordan man kan unngå skattemyndighetene.

Drosjesjåfører skal ha litt erfaring med sånt har jeg lest. Ingen kan som Carl Ivar, være så prinsipiell statsmannsaktig på skattebetalernes vegne, som når Victor Normann har en lunsjregning for ekstragavant eller Eva Joly har tipset for mye. Ingen kan heller spille den mobbete og offerets rolle med samme kraft som han. Hans forklaring om at midler fra statskassen som er blitt bevilget stortingsrepresentanter, ikke lenger er skattebetalerenes penger er et c-moment i logisk tankegang. Carl Ivars neste utspill for å fjerne fokus, blir å angripe en innvandrer, alenemor eller same, da kan man atter krype opp de nødvendig prosentpoeng.

Siv på sin side begrunner den utstrakte sosiale omgangen med redsel for sjalusi. Jeg trodde det bortsett fra Siv, nesten bare var menn i FrPs ledelse. Hvordan konene deres skulle være fra seg av sjalusi fordi disse tok en hurtigrutetur er vanskelig å forstå. Det var kanskje mennene på tur som var sjalu? Men Siv har uansett innført en ny dimensjon i politikervelferd. Jeg må innrømme at om kona hadde vært med på FrP-tur og vært utro med noen i den gjengen, så hadde det vært et klart tilfelle for tilgivelse, så dårlig smak kan man ikke ha mer enn en gang.


SAS
er egentlig verdt et eget innlegg. Snakk om å drite i vifta. Først tatt med buksene nede og hendene i konkurrentens honningkrukke, så kommer politiet og kaster journalister ut fra hotellet der man har styremøte. Å gjøre så mange lite begavde ting på en gang, krever sine menn (og kvinner) Ikke rart de knapt har tid til å fly. I tillegg har Jørgen Lindegaard foreslått å innføre gardinene igjen. Nå skal businessmenn igjen få føle en "doft av fina världen". Hva faen har gått av gubben? Har han funnet et gammelt Janne Carlsson-notat i skrivebordet?

Det er kun fotballspillere, advokater og finansmeglere som kommer til å sitte foran gardinen og være stolte av det. Rikfolk og politikere har egne fly. Vi andre vil ikke sitte foran gardinen og la folk le av oss idiotene som betaler 3 gangeren for en tur til Stockholm bare for å ikke rekke å drikke champagnen og spise kaviaren. Hadde jeg sittet derfremme og en kunde hadde gått forbi, hadde jeg krympet i flysetet og rødmet av skam. Men bare prøv SAS, så kan jo slumsøstrene og slumbrødrene komme til heder og verdighet igjen. De som må slite med oss som sitter bakerst.

Petter Jansen ble først helt etter at han fikk sparken. Først lager de ansatte et helvete for ham ved å fly sakte og krangle som faen siden noen kommer fra SAS og andre fra Braathens. Men når de oppdager at kanskje ikke Petter`n var så ille, så er det ikke måte på hvor bra han er. Krokodilletårer kalles sånt. I den grad det kan skade hans etterfølger, så har det vel sin misjon. Forøvrig har medblogger Tversover, noen glimrende kommentarer om SAS

Rike barn leker best
Christen Sveaas fyller femti. Da må han overgå alt som er blitt gjort i kongeriket Norge. Men feiringen er behørig flyttet til oligarkrike Russland. Der stenger man ett slott og og noen gater for at Sveaas og hans venner skal kunne nyte seg selv. Det minner meg om en litt påkostet grisefest for fiffen. Jeg ser nå hvor rett Aristoteles hadde for noen tusen år siden i sin bok om retorikk. Kan trygt leses igjen.

Vox populi passerer selv den magiske grense da man har fremtiden bak seg, senere i sommer. Jeg vil ikke være dårligere enn Christen. I sakens anledning har jeg skrevet til min gode venn George W. og lurt på muligheten for å låne Det Hvite Hus, eller i verste fall bare plenen for noen dager. George har vanligvis en av sine lange ferier på den tiden, så det burde være mulig. Eneste usikkerhetsmomentet er at Secret Service sannsynligvis vil rynke pannen ved gjennomlesning av gjestelisten. Men den som intet våger.....

Selv har blitt utsatt for containerhelvetet. Derfor må jeg nå avslutte skrivingen for å fortsette fyllingen av en container, listig plassert her av min vesentlig bedre halvdel. Hva som skjedde kan dere se her. Aftenposten er ikke tilgitt og jeg har straffet den hele uken med bare å lese annenhver side, dvs. jeg har droppet alle annonsene.

Ha en fortsatt god dag.

Ingen kommentarer: