fredag, juni 16, 2006

Markedet ordner opp

SAS vil ikke ha Braathen Technical Services. SAS vil snart ikke ha noe. Bortsett fra konkurrentinformasjon da. Selskapet som snart er skyldig omdømme er nødt til å spare. Derfor skal jeg ikke kritisere SAS for å ville legge ned verkstedet på Sola. Det er sikkert en riktig vurdering ut selskapets situasjon. Den er nemlig kritisk. Dette er markedets måte å ordne opp på. SAS er ikke og har ikke vært gode nok på mange år og markedet straffer dem. Helt greitt!

Dessverre går dette umiddelbart ut over de ansatte. Jeg tror de ansatte på Sola skal ha is i magen. De er attraktive. De har et produkt som markedet etterspør. De er kunnskapsrike og dyktige, sannsynligvis i verdensklasse på vedlikehold av Boeing 737. Slike mennesker vil markedet ha. Derfor tror jeg at enten så vil "redningsutvalget" få på plass investorer som vil skyte kapital i et nytt selskap eller i verste fall så vil oljeindustrien kjenne sin besøkelsestid og ansette de overflødige.

Jeg har stor tro på det første alternativet. Braathen Technical Service har i dag 100 eksterne kunder og omsetter for ca. 250 mill. utenom SAS-systemet. I tillegg tror jeg også SAS vil bli kunde hos dem. I følge andre kilder med flykompetanse enn SAS, så er det et godt marked for tjenestene.

Staten kan godt bli med som aksjonær, men forøvrig bør de holde fingrene unna. Dette kan bli et smykke i Eriksens smykkeskrin, bare han sitter relativt stille. Hadde det ikke vært for at min egen bankkonto har samme innhold som Eriksens verktøykasse=tom, så skulle jeg kjøpt aksjer.

Markedet kommer til å ordne opp. Braathen Technical-ansatte kommer uansett løsning, til å få en bedre arbeidsgiver(e) og jeg ønsker dem lykke til.

Ingen kommentarer: