lørdag, januar 20, 2007

Hva om Ingunn Yssen het Inge og var mann?

Jeg har gjort meg noen refleksjoner når det gjelder forholdet mellom Ingunn Yssen og Gerd-Liv Valla, spesielt når det gjelder medievinkling og hvem som får sympati. At det er Ingunn som går av med seieren i opinionen og media nå, er ikke spesielt overraskende. Det er hun som er trakassert, men i tillegg er hun sjarmerende, hun er et feministikon, har de rette kontaktene og får ubegrenset plass i media.

Gerd-Liv Valla er Cruella de Ville. Kvinne, men med arvede hersketeknikker fra fordums LO-menn. En ulik kamp.

Men hva om det var Inge Yssen som varslet om Gerd-Livs trakassering. Som hadde vært sykemeldt i flere måneder og følt seg trakassert siden han begynte i jobben i 2003.

Inge som var Internasjonal sekretær. Mann, 50 år og lettere overvektig. Ingen sjarmklump å fronte på forsiden av Magasinet. Hadde han fått lese oppsigelsen sin i VG, blitt frontet på forsiden og blitt presentert som Inge Yppig i Magasinet? Og fått sympati i befolkningen? Eller hadde det ikke blitt noen sak?

7 kommentarer:

Undre sa...

Eller hva om Gerd Liv var Geir Ivar?

Det er klart kjønn (dessverre) spiller inn i forhold til hvordan media griper saker an.

... og om man tar det for god fisk at det er hold i de påstandene som er satt fram fra kvinnene som nå har stått fram, vil jeg da også tro at det er menn som har opplevd liknende behandling fra Valla.

Anonym sa...

Tja, jeg skal ikke spekulere i hva denne saken hadde vært om en eller flere av de involverte hadde vært menn, men hva sjarm eller utseende angår er finnes det vel noen studier som peker på at pene mennesker får mer oppmerksomhet. På den annen side kan det hende det også er en fordel med venner og familie i mediene dersom man ikke er begavet med et sjarmerende ytre.

Anonym sa...

Du forutsetter da at Inge er en kjent person, med mulighet for å starte en konspirerende kampanje innad i landets største parti og ha statsministeren og eks-kona med på laget?

At inge også har tidligere statssekretærer med seg og LO-ansatte, som kan bekrefte det Inge sier?

Hva sier du nå Knut? At ikke bare er saken en partikonspirasjon, men at den i tillegg er kjønnsfacistisk? Kanskje det er APs kvinnenettverk som står bak?

At Yssen har fått for mye oppmerksomhet fordi hun er kvinne?

Knut Johannessen sa...

Pål H: Er det ikke mulig å ha en diskusjon uten å ha på seg konspirasjonsbrillene. Det begynner å blitt litt for dumt, synes du ikke? Kjønnsfascisme? Ærlig talt, du kan bedre enn dette vel?

Det er litt morsomt at du og noen andre som har kommentert er avhengig av å tillegge meg motiver jeg ikke har. Dersom det er et forsøk på å endre debatten så er det et usedvanlig dårlig forsøk.

Jeg har tydeligvis tråkket på en haug med liktær ved å stille noen spørsmål ved hvordan denne saken er fremstilt. Det er tydeligvis ikke politisk korrekt. Det tyder også på at det var riktig å stille spørsmålene.

Jeg tror nok flere enn meg vil stille kritiske spørsmål ved Ingunn Yssens motiver i denne saken. For meg var Magasinet i går relativt klargjørende. Når hun da i tillegg proklamerer at hun har mer på lager, så tror jeg hun er i ferd med å begå en stor tabbe. Da tror jeg sympatien vil kunne forsvinne.

Du som er opptatt av at varslere skal kunne stå frem, burde kanskje problematisere det faktum at Yssen ikke vil ta fighten som hun burde gjort i rettssystemet. Hun har da sendt et signal til andre at det er ikke så viktig. Hun klarer jo seg allikevel.

Anonym sa...

Hvilken rolle kjønn har i denne saken er egentlig umulig å si.. det kan faktisk ikke overføres til andre personer og det blir derfor bare spekulasjoner.

Slik jeg ser det har Valla håndtert saken veldig uryddig og dermed skapt grunnlag for en stor mediadekning selv. Blandt annet fordi hun ikke beklaget, og sa at LO ikke behandler personalsaker i media i den første pressekonferansen.

Og burde på vegne av norsk arbeidsliv være glade for det mot Yssen, Reiss Andersen og andre har hatt til å offentliggjøre en slik sak.

Milton Marx sa...

Jeg synes det er flott at noen tar opp alternative vinkler på en sak. Vi skulle ha mer av dét, og ikke mindre. Sånt er godt å lese, enten man er enig eller ikke, og jeg finner det fornøyelig at enkelte reagerer så kraftig. Jeg tror jeg ville vært litt stolt, hvis det hadde vært meg.

Jeg tror at det ville vært umulig for en mann å fremsette mobbeanklager mot Valla, og spesielt ville det ikke vært mulig for en mann å vinne så mye emosjonell sympati.

DronningenIDalen sa...

Hvem i all verden beskylder Valla for å være kvinne?!?