torsdag, januar 04, 2007

Media Bloggers Association - noe for oss?

I USA har noen toneangivende bloggere tatt et initiativ til å danne Media Bloggers Association der formålet er:

promoting, protecting and educating its members; supporting the development of "blogging" or "citizen journalism" as a distinct form of media; and helping to extend the power of the press, with all the rights and responsibilities that entails, to every citizen.

The Media Bloggers Association advances its mission as follows:

* Promoting its members by advancing the grassroots media movement generally, showcasing exemplary instances of media blogging and citizen journalism, making members available for media appearances, and otherwise creating promotional opportunities for the MBA and its members.

* Protecting members by defending the rights of bloggers and citizen journalists generally, providing first-line legal advice to members, and partnering with organization dedicated to promoting values enshrined in the First Amendment to the U.S. Constitution.

* Educating its members through mutual support and robust internal discussion, by partnering with organizations dedicated to education in the area of technology, methods and standards and otherwise creating educational opportunities for the MBA and its members.

Norske bloggere får stadig sitt pass påskrevet i MSM. Vi er useriøse, upålitelige, vi skriver søppel, bare for å nevne de mest "positive" kommentarene.

Er en MBA-lignende organisasjon i Norge, svaret på dette? Er det noe som den norske bloggsfæren kan utvikle? Er det behov for det? Er det noe du kunne tenke deg å være medlem i?

Reaksjoner mottas gjerne.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Er ikke blogger selv, men leter omkring i bloggsfæren etter interessante blogger. Kanskje denne type organisasjon også kunne hjelpe meg som leser å finne engasjerte bloggere med seriøse interesseområder? (Som denne, som jeg nettopp har funnet.) Til forskjell fra de som bare skriver om katta si...

Anonym sa...

Jeg ville blitt med, med mindre det ville kostet helt tullete mye penger.

Anonym sa...

En fryktelig god idé – som i og for seg også inngår i planene borte på Borgerjournalistene.org (skjønt det kanskje ikke riktig kvalifiserer for bloggebetegnelsen). For de som ikke vil prøve seg udi borgerjournalistikken, men som likevel ønsker å bedrive seriøs blogging, syns jeg dette virker som et godt alternativ, der jeg nok tror at Borgerjournalistene.org kunne tenkes å finne sin naturlige plass. Borgerjournalistene.org kommer blant annet så småningom til å arrangere konferanser om borgerjournalistikk osv. Kanskje i samarbeid med en norsk MBA-variant?

Godt initiativ, Vox.

Anonym sa...

Ikke helt uenig med siste taler, men noe tvilende til om en slik organisering ville kunne heve blogg-statusen som sådan. Jeg kan vanskelig se for meg et "profesjonslaug", med kvalitetskriterier for medlemskap. Seriøsiteten må nok uansett ivaretas av den enkelte blogger. Som en ren interesseorganisasjon eller faglig forum, derimot, er ideen spennende.

Knut Johannessen sa...

Anonym: Hyggelig at du fant bloggen interessant.

Andreas: MBA tar 25 dollar i medlemsavgift, det burde i så fall ikke være avskrekkende.

Jarle: Jeg er ikke så veldig opptatt av hva vi kaller det. Selv synes jeg ikke blogging er noe spesielt godt uttrykk for det noen av oss driver med. Ja, kanskje en kombinasjon og et samarbeide med Borgerjournalistene kunne vært noe.

Rambukk: Jeg er uenig med deg om at ikke en form for organisering kunne heve bloggstatus. Men det er selvsagt avhengig av individet som blogger, så kombinasjonen av den enkelte blogger og et forum kunne gjort dette enda bedre. Formen på det som et faglig forum eller organisasjon bør selvsagt diskuteres.

Anonym sa...

Jeg er tvilende, men ikke avvisende. Det finnes mange eksempler på at profesjoner, interessegrupper etc. har ivaretatt eller økt egen status ved å organisere seg. Særlig grupper som ikke har en offentlig autorisasjon å slå i bordet med, f.eks. journalister og private etterforskere. Dette er grupper som kan stille krav til kompetanse og integritet, og ekskludere medlemmer som ikke oppfyller kravene. På denne måten vil medlemsskapet i seg selv være et kvalitetsstempel og en garanti for at praksisen utøves innenfor vedtatte normer. Så lenge det finnes konvensjoner for hva som bør kreves av utdannelse og kompetanse, er det forholdsvis uproblematisk å luke ut useriøse aktører.

Når det gjelder blogging, har jeg vanskeligheter med å se hvordan man skal kunne definere slike konvensjoner. Motivene for blogging er høyst ulike, mulighetene for kvalitetssikring av bloggere er små og blogging er, i seg selv, lite annet enn en publiseringsform. Man kan være journalist, novelleforfatter, medieskribent, filmanmelder, strikkeekspert og dagbokforfatter, og kun ha til felles at man har valgt bloggformatet som medium.

Et annet spørsmål er hvem som skulle gis definisjonsmyndighet.

Nå er det selvfølgelig mulig å kategorisere, og stille differensierte krav til ulike bloggformer. Jeg kan være med på at en blogg som bedriver journalisme kunne underlegges konvensjonelle krav til journalistisk virksomhet, og at blogger som leverer tjenester, support o.l. kunne kvalitetssikres innenfor det faglige feltet den opererer innenfor. Verre blir det hvis man skal sette opp retningslinjer for skjønnlitterære eller dagboklignende blogger etc.

En statushevning av det generelle begrepet "blogg", uten å ta hensyn til hva bloggen brukes til, synes for meg omtrent like problematisk som å statusheve "mikrofon", "kompendium" eller "oppslagstavle".

Anonym sa...

Som MBA selv sier:
"We recognize that our members are autonomous agents who take varied approaches to blogging. As a result, it's not the place of the MBA to create a code of conduct for bloggers or to enforce such rules. When we blog, each of us is accountable for our own actions, and we own our own words."

Altså: Jeg synes ideen er spennende, og kunne selv meldt meg inn i en slik sammenslutning. Jeg tror bare ikke man skal overvurdere mulighetene for kollektiv ivaretagelse av bloggestatusen.

Knut Johannessen sa...

Rambukk: Du har rett i mye av det du skriver i begge kommentarer over.

Min intensjon var ikke å utarbeide et konformt regelsett eller å støpe bloggere i samme form. Men på samme side som du siterer fra MBA så har de også listet opp sine "Standards we encourage", som dekker mange av egne standpunkter. Dessuten er det en relativt høy terskel for å bli medlem.

Som sagt så var min tanke med dette å lufte hvorvidt det var interesse for noe lignende, men tilpasset norske forhold. Noe som kanskje kan bidra til å heve bloggeres anseelse uten at man på noen måte ødelegger særpreget til den enkelte.

Jeg har heller ingen illusjoner om at et slikt tiltak alene kan bidra til å endre folks oppfatning av bloggere, men det kan kanskje være et lite bidrag til at det kan bli lettere å differensiere bloggere.

Anonym sa...

Media Bloggers Assocaietion, MBA, har eksistert en god stund, det nye er strengere krav til til formell kompetanse og klarere retningslinjer man forplikter seg til å følge. Før måtte man 'bare' bli anbefalt av et annet medlem og fremstå som seriøs media blogger. Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til et tiltak som får Propaganda til å skrive om det under overskriften 'Bloggere må tilbake til skolebenken'. Under de nye retningslinjene må du ha formell journlist utdannelse og ha undergått et kurs om lov/etikk i regi av Poynter Institute for å bli medlem. Nå har jeg journalist bakgrunn selv og skriver en media blog, men det er da ingenting som ikke tilsier at man kan skrive en god media blog selv om man ikke har formell utdannelse, kanskje snarere tvert imot: det er en gammel verdens tenkning forsøkt tredd over hodet på en ny virkelighet for at den skal ligne den gamle. Greit at man organiserer seg og finner nye måter å gi folk en garanti om at man er til å stole på, men dette om å sende bloggere tilbake til skolebenken for å bli bli formell media blogger, har en ubehagelig bismak av elitisme og gatekeeping.

Knut Johannessen sa...

Kristine: Nå har jeg ikke lest Propagandas artikkel, så deres vinkling på "skolebenken" var ikke mitt poeng overhode.

Jeg har lest "Membership"-siden deres flere ganger, men kan ikke finne noe om det du skriver at de skal ha formell journalistutdannelse og ha undergått et kurs i lov/etikk ve Poynter Institute.

14.1206 skriver president Robert Cox at: "First, we needed to offer members a short survey course on "legal issues for bloggers" (we've partnered with the Poynter Institute on this and the course is currently in development)."

På disse to punktene tror jeg du enten har misforstått regelverket eller har informasjon som jeg ikke kan finne på hjemmesiden til MBA. Jeg tviler sterkt på punktet om formelt krav til journalistutdannelse når man leser "missionstatements" på siden deres.

Nå er jeg av de som synes at muligheten (ikke krav!!) til mer skolering i skriveteknikk for egen del ville være velkommen og oppfatter det overhodet ikke som noe elitistisk. Dessuten oppfatter jeg redselen for elitisme som en litt særnorsk sak som smaker litt for mye Jantelov. For meg er det ikke et skjellsord selv om jeg skulle befinne meg langt unna å noen gang få merkelappen.

Anonym sa...

Propaganda artikkel her:

http://www.propaganda-as.no/hovedseksjon/media/bloggere+på+skolebenken/art363022.html

Jeg tror nok hovedtanken bak å 'skolere' bloggere er å skolere i injurie-lovgivning og etikk, ikke skrive-teknikk. Jeg liker bak tanken bak MBA, og skjønner hvorfor de gjerne vil drive frem en profesjonalisering, men jeg er litt skeptisk til hvor formalistisk man skal være. Tiltak som bidrar til å høyne standarden og utveksle perspektiver og erfaring blant en gruppe som blogger om samme tema er supert, men ikke hvis det blir redusert til en rekke formalistiske krav som i praksis betyr at bare journalister kan kalle seg media bloggere.

Anonym sa...

Jeg synes initiativet er glimrende. Jeg er mer opptatt av å ha et faglig miljø, og ser ikke for meg noen behov for ensretting eller uniformering.

Anonym sa...

I loved as much as you'll receive carried out right here. The sketch is attractive, your authored material stylish. nonetheless, you command get got an nervousness over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again as exactly the same nearly a lot often inside case you shield this hike.

My web-site ... wearelyrics.com

Anonym sa...



Feel free to visit my web page dating sites new jersey

Anonym sa...

I'm really loving the theme/design of your blog. Do you ever run into any web browser compatibility issues? A couple of my blog audience have complained about my website not operating correctly in Explorer but looks great in Chrome. Do you have any tips to help fix this problem?

Review my web-site: fat sex

Anonym sa...

to whole grain products and other complex carbohydrates will let you have
more vigor while consuming less. Thanks alot : ) for your blog post.


my site; facebook for sex

Anonym sa...

Woah! I'm really enjoying the template/theme of this site. It's simple, yet effective.
A lot of times it's very hard to get that "perfect balance" between usability and appearance. I must say that you've done a
awesome job with this. Additionally, the blog loads super fast for me on Safari.

Superb Blog!

Also visit my website adult sex

Anonym sa...

I do not even understand how I stopped up right here,
but I assumed this put up used to be great. I do not recognise who you are however certainly you're going to a famous blogger in the event you are not already ;) Cheers!

Also visit my blog; fuckbook