mandag, januar 15, 2007

Elite? Hvilken elite?

(eli`te m1 (fr, av élire 'utvelge') de fremste, beste (av en gruppe); samfunnsgruppe som blir betraktet som overlegen (1) på grunn av visse egenskaper, privilegier, maktposisjoner en kulturell, politisk e- / tilhøre en e- / åndse-n), Caplex

Det finnes visstnok en bloggelite. Det oppdaget jeg i dag. Jeg har vært så jævlig sløv i det siste og har ikke fått med meg debatten som har rast i vårt lille bloggesamfunn. Snakk om å sove i timen(e). Shame on me.

Takk til Radiohode som på kort tid oppdaterte meg, slik at jeg ikke følte meg dummere enn nødvendig. Uten din oppsummering så hadde jeg vært ulykkelig uvitende. Det krevde bare 2793 ord for å få meg på offensiven igjen. Men om mulig enda litt mer confused enn før jeg startet lesingen. Sannsynligvis fordi jeg er litt over middels tungnem.

Forvirringen i mitt hode går på om det er kvantiteten eller kvaliteten som til slutt seirer. Det er nemlig elitistisk å ha mange som linker til seg og ha mange lesere. Omtrent samme kriteriene som Se og Hør måles på altså? Elitens ukeblad. Nei det blir helt feil for meg. Eliteblogging må være å skrive for eliten. Da blir det ikke mange lesere vel.

Eller er det bare de gode bloggene som er elite-bloggere? Og hva er en god blogg? I tillegg må eliten ha et nettverk der de kan dyrke elitismen. Det er jo ingen vits å være konge i et enmannsrike vel? I`ll scratch your back and you..... Dette er ikke lett for en enfoldig sjel fra Sunnfjord.

Kanskje Hjorthen kan avholde en Elitebloggkonkurranse. Slik massene kan få kåret sin elite. Gi dem et ansikt. Eller en blogg.

Men hva faen skal eliten gjøre med makten de har tiltusket seg. Makten over oss. Bloggenes pariakaste. De som gir elitens legitimitet. Kanskje de skal ta en Valla. Trakassere medbloggere på det groveste. Så ille at vi må gå til VG for å uttrykt vår frustrasjon.

Kanskje jeg skal komme dem i forkjøpet. Bryte meg inn i kommentarfeltet og gå amok. Eller lage en bloggroll med alle de kuuuleste bloggerne. Eller kanskje skal jeg begynne å poste kun elitistiske bloggposter.

Nei, jeg tror jeg fortsetter å lese En Folkefiende. Eller skriver noe dritt om noen.

3 kommentarer:

Betty Boom sa...

Velkommen tilbake :-)

Betty

et lite BBBB dikt:

Some people got two tongues

Some times that one to much

Some people got less than one

Sometimes thats plenty

Knut Johannessen sa...

Betty boom: Det der var ikke pent sagt om meg. Men treffende.

VamPus sa...

Du vet - det finnes alltid fjortiser som vil leke med de eldre gutta, uansett hvor harry og rånete de er. Har inntrykk av at dette er litt som det...