torsdag, januar 11, 2007

Det er noe som ikke stemmer

Skittkasting i full offentlighet er sjeldent et pent syn. Så heller ikke tvekampen mellom Yssen og Valla. Men det er noe som skurrer i mine ører. Noe som murrer og som sier meg at det vi ser, er kanskje ikke det vi skal se etter.

En sak har minst to sider, denne er ikke noe unntak. Det som undrer meg imidlertid er den styrken vi ser i Yssens angrep. Vel er ikke LO en søndagsskole og Valla har nok tråkket på noen liktær for å komme dit hun er i dag, men finnes det en agenda vi ikke ser?

Yssen har et nært forhold til Jens Stoltenberg. Hun har vært hans personlige rådgiver og hun har ikke minst vært gift med Kjetil Try. Try anses å være en av Jens mest fortrolige venner.

Kan det vi ser nå være startskuddet på en velregissert kampanje mot Gerd Liv Valla. Har Jens og vennene hans fått nok ydmykelser fra Gerd Liv og bestemt seg for å sette fullt søkelys på henne for å få ydmyket henne og kanskje dempet hennes styringstrang. Det er ingen svake anklager som rettes mot landets mektigste kvinne.

Det er ikke vanlig at man sender oppsigelsesbrev med så detaljert innhold til landets største avis. Hvorfor? Det er i hvert fall ikke Gerd Liv som har gjort det. Mange kommentatorer er enige om at dette kan skade Yssen og at så langt så har LO og Gerd Liv vunnet på sin opptreden. Hvorfor skulle Yssen være villig til å gå så langt?

I det politiske liv skal man ikke utelukke noe. Vi har vel sett eksempler tidligere på at virkeligheten overgår fantasien. Vi har ikke sett alt i denne saken. Det er nå det begynner. Dersom jeg bare er i nærheten av å ha rett, så blir dette stygt. Veldig stygt. Utfallet av maktkampen er ikke gitt.

Oppdatert: Slik tok hun Valla. Strategien til Yssen kan leses på NA 24

13 kommentarer:

Anonym sa...

Uansett årsak og utfall er det forferdelig spennende da. Det synes nå jeg ihvertfall :)

Anonym sa...

Ny utmerket post. En god teori. Håper det er noe i den.

Knut Johannessen sa...

Knut Stian Olsen: Spennende er nok bare fornavnet.

Øystein Sjølie: Takk for rosen.

Milton Marx sa...

Der fikk vi en ny vinkel på det. Takker!

Anonym sa...

Det ville være oppsiktsvekkende. Kongepudlersk!

Knut Johannessen sa...

Rambukk: Det er jeg enig med deg i, men kanskje litt mer pittbullsk enn kongepudlersk. Jeg ser ikke bort fra at en av kongepudlene står bak gardinen og kikker ut akkurat nå.

Anonym sa...

en interessant teori. men jeg er tvilende. Tror dessverre bare det er Yssen som er fly forbanna og har mistet gangsynet. At hun har rett i sin beskrivelse av hvordan hun har opplevd Valla og LO regner jeg derimot som sannsynlig. Grunnen til at jeg er tvilende til teorien din er at dette må være en svært risikabel måte å angripe problemet Valla på. Det kan fort utvikles i retninger Jens og AP-ledelsen ikke har kontroll over og føre til at oligarkiet og maktstrukturene i LO-AP-familien røskes i rota. Jeg tror neppe Jens vil ha en full opprydding.

Knut Johannessen sa...

Carl christian: Vi er enige om en ting: Jens vil ikke ha full opprydding. Jeg er i motsetning til Valla ydmyk nok til å innse at jeg kan ta feil, men jeg mener fortsatt at teorien ikke kan avvises. Det har vært en rekke ydmykelser av Jens og undergraving av hans autoritet som er nesten utålelig. Ikke minst i sykelønnssaken. At han da skulle ha ønske om å jekke ned Valla litt og kanskje redusere maktgrunnlaget hennes mener jeg er et mulig scenario. I motsetning til deg tror jeg ikke Yssen har mistet gangsynet. Det er hun for smart til. Det er mulig hun har undervurdert kraften dette ville få, noe som er i overkant naivt når du sender oppsigelse via VG, men hun har villet regissere dette selv.

Jeg er forundret over at hun ikke tok rettsak, men det kan være at det da ville komme ting på bordet som hun ikke ville vise. Ved å få alle journalister til å løpe i flokk etter Valla kan hun selv stå å bektrakte det hele. Problemet er at Valla lar ikke flokken løpe etter seg. Hun snur seg og går etter strupen.

Anonym sa...

Jeg avviser ikke teorien din, jeg synes den er interessant, men jeg tviler på den. Nettopp fordi Yssen har så mye å tape på dette. Fremtidige potensielle arbeidsgivere vil bli svært usikre på henne som medarbeider. At det nå tyder på at hun ikke ønsker å ta rettssak mener jeg understreket mitt poeng om at hun har mistet gangsynet. Det ville sannsynligvis vært den eneste muligheten hennes til å komme styrket ut av dette personlig. Men kanskje det faktisk er sånn at hun er blitt overtalt av noen i AP-ledelsen til å si opp på denne måten, men at det da er et risikabelt spill for henne personlig er jeg ikke i tvil om.
..og at fortsettelse blir meget spennende er helt sikkert!

Anonym sa...

Navngir denne artikkelen Yssens oppdragsgiver?
http://e24.no/naeringsliv/article1601609.ece

Unknown sa...

Nå har jeg lest endel kommentarer som går ut på at dersom denne saken får langsiktige følger, så vil det kunne slå negativt ut for AP i kommunevalgkampen til høsten. Det har jeg litt tro på. Internt bråk gjør velgerne usikre. Arbeidere som ikke identifiserer seg med AP, de heller gjerne til å sympatisere med Frp. Per Sandberg var borte/syk i tre uker fordi han drakk litt, og rett etterpå så kom detta.... hmm.... det er noen som har snakket sammen, og noen som har trukket i trådene, og fremprovosert noe... Jeg sier ikke mer. :D

Knut Johannessen sa...

Carl Christian: Jeg er litt usikker på om det vil slå negativt ut. Folks hukommelse i politikken er usedvanlig kort. "Manns minne" er sånn ca. 14 dager.

Carl Christian sa...

hehe.. joda, nå var det siste innlegget mitt mest ment for spøk...
;)