søndag, september 30, 2007

Hurra! Vi er på verdenstoppen

Nei, hvis du ikke er bonde, så er det ingen grunn til å være stolt over denne overskriften. WTO har nemlig offentliggjort tollsatsene.

Vi har vi en snitt-toll på landbruksprodukter på 137,6%. Hadde det ikke vært for at de fæle proteksjonistene i BanglaDesh, Nigeria og Zimbabwe sneik seg så vidt foran, så hadde vi "toppa heile driden". Snittet for land vi kan sammenligne oss med er 30%. Det er ingen land som har så mange matvarer som har over 100% toll. Vi har 43%, Sveits har 7%, Japan har 18%.

Det skal bli interessant å se om den selvutnevnte miljødronninga fra SP bidrar til å endre tollsatsene for å bidra for å få ned klimagassene.

Skal man ha tollsatser bør man i det minste skjele til hva som er bærekraftig produksjon. Kortreist mat er ikke alltid like miljøvennlig.

Å importere tomat og agurk, er en versting i så måte. For å produsere 1 kg tomat i norske drivhus, går det med 1 l fyringsolje. For 1 kg tomat går det med 5169 gr CO2 dersom vi produserer den i Norge. Snittverdien ved import er 1375 gr., mens frilandsdyrking i Spania og transport til Norge gir 797 gr CO2 pr. produsert kilo. Kilder: FIVH og Forskning.no

Tolltariffene på tomater er forøvrig en finurlig sak. Slik beregnes tollen:
1. november - 9. mai: kr. 0,- pr. kg
10. mai - 10. juli: kr. 12,21 pr kg
11. juli - 14. oktober: kr. 8,86 pr kg
15. oktober - 31. okt.: kr. 1,60 pr kg.

Jeg går ut fra at det er mye jobb å tenke ut dette. I tillegg smaker norske tomater absolutt ingen ting.

Et eksempel på hvor stivbeint og galt beskyttelsen av norske bønder er, er følgende historie:

10 000 skole-elever har valgt økologisk frukt. Geir Ole Sætremyr i ØkoDirekt har jobbet målbevisst for å få innpass med økologisk frukt. Men nå må han gi seg med dette for i år. Pga sykdomsangrep har norsk økologisk fruktavling blitt redusert med 40% i år. Da må man importere, men pga tollsatsene taper ØkoDirekt penger. Og de har selvsagt fått avslag på fritak.

Og byråkraten i Statens Landbruksforvaltning fornekter seg ikke:

Statens Landbruksforvaltning begrunner avslaget på søknaden om tollnedsettelse med at det ikke er ”klare smaks- og bruksforskjeller” på konvensjonell og økologisk frukt.

- Et eple er et eple, og ei pølse er ei pølse uansett hvordan den er krydra, sier Jon Arne Kjenn ved SLF. – Det vi kan si ja til er tollnedsettelse for produkter som smaker helt annerledes, for eksempel agurker på glass som ikke ligger i eddiklake.

Kjenn vektlegger at dette er en prinsippsak som må avgjøres politisk.

- Det er politisk bestemt at økologiske produsenter skal ha det samme tollvernet som konvensjonelle produsenter.

- Men hvorfor må det være tollvern når det ikke finnes økologiske epler å få kjøpt?

- Tenk deg hvordan det ville bli hvis vi på generelt grunnlag åpna for reduserte tollsatser for økologiske varer. Hvordan ville norske produsenter føle det da? svarer Kjenn.

Ja si det Kjenn. Hvordan norske skolebarn og andre forbrukere føler det, hadde kanskje vært en annen vinkling.

7 kommentarer:

Programsekretariatet sa...

eh..hurra..

Anonym sa...

Blogeier!

Irriterende mange ganger når jeg klikker meg inn på din (utmerkede) blog så går min PC ned i knestående et ulidelig langt minutt og har tydelig "pusteproblemer". Er det noe du kan få løst?

Knut Johannessen sa...

Anonym: Jeg er i ferd med å flytte bloggen over på en annen plattform som kanskje vil løse problemet.

Milton Marx sa...

Jeg mistenker at det er snapshot-funksjonen som knekker operaen min.

Knut Johannessen sa...

Milton Marx: Snap preview er herved fjernet. Håper det fjerner problemet.

Milton Marx sa...

Og det lot til å virke. Mine problemer forsvant.

Knut Johannessen sa...

Milton: Flott! Jeg har ikke flere lesere enn at alle er viktige for meg. Jeg har hatt en mistanke til at det var dette som har laget problemer for flere, så det har vært ren sløvhet fra min side. Så takk for bidraget.