fredag, april 17, 2009

Stakkars fattige NRK

Jeg er sur. Fordi NRK er i ferd med å ødelegge lørdagen min. Nei, forresten er jeg ikke sur, men forbanna.

På tross av at jeg ikke er noe vanemenneske av natur, så har jeg en godt innarbeidet lørdagsvane. Rådgiveren og jeg går tur. Det er god mentalhygiene. I tillegg til inspirasjonskilde til bloggposter. Og på turen tar vi med oss noen faste følgesvenner. På øret riktignok.

Først er det "Hallo i uken". Intelligent humor, satire og framifrå parodier. Nå skal dessverre kjernelaget med Are Kalvø og mater familias, Else Michelet snart gi seg. Det blir en trist dag, men de har i det minste valgt det selv. Så det får vi med beklagelse respektere.

De siste 2o minuttene av spaserturen er jeg "Ut i verden". Sammen med reisesjef Jens A. Riisnæs og Sverre Tom Radøy. Å kalle dette et reiseprogram er en fornærmelse. Det er et kulturprogram av høy klasse. De to programlederne kler hverandre utrolig godt. Som de har gjort i 17 år. Fra en Sareptas krukke øser de kunnskap om reisemål, historie, arkitektur eller filosofi, utover oss takknemlige lyttere. De to er fettperlene i en ganske tynn radiosuppe.

Dette er folkeopplysning på sitt aller beste. Men akk så gammeldags. To godt voksne herrer sitter og prater i 2o minutter. Uten at de blir avbrutt hvert 4. minutt av dusinpop som er innrettet mot damer 30+. Men det funker for meg. Reiser på radio er langt bedre enn TV. Fantasi er undervurdert.

Av en eller annen uforståelig grunn, har kanalsjef i P2, Herborg Bryn, bestemt at programmet skal legges ned. Fordi de skal satse på litteratur. Mer poesi. Og så har de ikke penger til både og. De fleste som følger denne bloggen vet at jeg er glad i poesi, men ja takk, begge deler.

Sannsynligvis er "Ut i verden" et av de billigste programmene som finnes i P2. Jens A. Riisnæs koster NRK 276 000 i året. Sverre Tom Radøy er ansatt i NRK og det er grenser for hvor mye teknikken koster. Så økonomiargumentet er bullshit.

Så snart skal jeg ikke lenger få lære mer om lokale stammefeider i indre Mongolia eller historien bak de beste hotellene i Samarkand. Om religionskriger. Eller folkevandringer. Og høre Riisnæs og Radøy spore helt av fra det som var spørsmålet. Før de ror seg elegant inn igjen. Og etter en times tid er rådgiveren og jeg nesten hjemme.

Herborg Bryn: Det er ikke for sent å snu.

Alarm!!! på vegne av vanvittig mange. (59 000 lyttere hver lørdag kl. 1540)

4 kommentarer:

are salomonsen sa...

ser at hele nrk blir nedlagt, glemt på lik linje med ddr.

Anonym sa...

Jeg blir trist. Og harm. Jeg har også mine radio-vaner, men Bryn (?) gjør sitt til å ødelegge ved stadige rokkeringer av sendeskjema med ujevne mellomrom. Nå sist ved nyttår, og jeg sliter fortsatt med å huske de nye tidene, Språkteigen har jeg ikke hørt på snart 4 mnd. VIL de ikke ha lyttere? Tatt bort "Ukens P2-artist har de også. grrr
Verdibørsen og dagsnytt18 kommer fortsatt til vanlig tid, det er da noe... Har også gjennom mange år hatt stor glede av programmene du nevner. Ved en samtale, en gang for lenge siden, med J A Risnæs, nevnte han at deres program antagelig er noe av de billigste 20 min NRK bruker penger på!

Anonym sa...

Nå er det slutt. Lørdagene blir ikke de samme lenger, det er trist.


Herborg roter det ikke bare til. Hun har med dette bidratt til at NRK går en enda mer uikker fremid møte.

Knut Johannessen sa...

Anonym: Helt enig. En trist dag.