fredag, januar 04, 2008

Tyven - tyven

Jeg har blitt utsatt for et simpelt tyveri. Ikke av gods og gull, men av store deler av en bloggpost. Til min store overraskelse fant jeg igjen 3/4 av denne posten, i Blink (Dagbladet). Med noen få endringer, ordrett gjengitt. (krever innlogging for å leses) Uten henvisning til bloggen min.

En ung mann med nicket "digiboy" som ifølge egen profil er singel, eier en leilighet og sympatiserer med Fremskrittpartiet (noen sammenheng her?) er tyven. Heldigvis var en av de andre debattantene oppmerksom på kilden og gav uttrykk for at det kanskje var andre som burde krediteres artikkelen og linket samtidig til bloggposten min. Slik ble jeg oppmerksom på sammenhengen.

Det er vel grenser for hvor opprørt man bør bli, men jeg liker det ikke. Av flere grunner.

For det første tok det tid å hente frem kildemateriell og for det andre har man aldri kontroll på hvordan andre bruker eller misbruker materialet. Dessuten bør vi som opererer på nettet som bloggere, nettdebattanter og i andre sammenhenger, holde oss for gode til å stjele. Det blir noe simpelt over det.

Digiboy skal ha ros for at han oppga alle mine kilder. Bare synd han glemte forfatteren.

Oppdatert: Digiboy har forklart sine intensjoner med "tyveriet" på denne måten

"Det er beklageligvis gjort med intensjon og da fordi opptil flere i denne gruppen med stor sansynlighet ville brukt tiden på å diskutere ditt og din bloggs politiske agenda fremfor saken i seg selv.

Derfor valgte jeg å presentere dette på denne måten, selv om jeg selvsagt skulle ønske at det ikke var nødvendig.

Jeg skjønner forøverig også godt at du føler dette som et simpelt tyveri av hard arbeide (som jeg forøverig synes er meget godt utført), men jeg håper at det er mulighet for litt forståelse med tanke på overnevnte. Hvis ikke beklager jeg selvsagt på det sterkeste."

Vel, vel.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Enig. Det er simpelt kort og godt. Det vitner om dårlig karakter.

(Det samme er jeg for øvrig tilbøyelig til å mene om det å ha medlemskap i FrP. Det vitner om dårlig karakter, men det har i denne sammenheng lite med feriepengene til jernbanen å gjøre.)

Galithralia sa...

Så frekt! Er det ingen måte å få denne Digiboy til å innrømme at han har tatt bloggen din? eller i hvertfall få ham til å innse at han er tatt og det er frekt og simpelt å gjøre noe slikt?

Anonym sa...

Vi får krysse fingrene for at han (og andre) lærer nå :)

Anonym sa...

Snufs...stakkars deg....hvordan skal det gå med deg nåda....snufs...

Anonym sa...

Veldig viktig å få med at denne digiboy stemmer frp, er singel, og at han eier en leilighet....Dette blir for tåpelig

Knut Johannessen sa...

Fredrik Mellem: Det med referansen til FrP var mer en spøk fra min side, men akkurat det burde nok vært tydeligere.

Galithralia: Han har innrømmet det også, og jeg har oppdatert posten med forklaringen hans, men den kjøper jeg ikke.

Emelie: Vi kan håpe.

Anonym 1: Håper forkjølelsen din gir seg snart.

Anonym 2: Jeg er dypt ulykkelig for at jeg ikke tydeliggjorde at dette var ment som en spøk fra min side å referere digiboys profil, men trodde kanskje at oppvakte lesere forstod det. Så feil kan man ta. Så derfor skal jeg hente frem en teskje for å si følgende:

JEG TROR IKKE DET HAR NOEN SAMMENHENG MELLOM DET AT DIGIBOY ER SINGEL, EIER EN LEILIGHET OG STEMMER FRP OG AT HAN HAR RAPPET TEKSTEN I MIN BLOGGPOST.

Ha en fortsatt fin dag.

Anonym sa...

>Jeg er dypt ulykkelig for at jeg >ikke tydeliggjorde at dette var ment >som en spøk fra min side å referere >digiboys profil, men trodde kanskje
>at oppvakte lesere forstod det.

Å ja...selvsagt. Det skyldes nok at jeg ikke er så veldig oppvakt ja. Men når jeg leser det en gang til så var det veldig morsomt...hehehe...hehe...he

Knut Johannessen sa...

Anonym: Se det ja, det var noe helt annet. Hyggelig at du forstod spøken :-)

VamPus sa...

Nettikette gjør at man gir kred. Okke som. Ellers er det tyveri. Ferdig med det.

Anonym sa...

Når jeg begynte å lese på denne posten var jeg i utgangspunktet helt enig med deg, og synes denne handlingen var ufin.

Dette inntrykket satt jeg dessverre ikke med når jeg hadde lest hele posten.

Dette fordi jeg gjennom å lese hele posten oppdaget at du her selv gjør akkurat det denne personen du retter din kritikk mot hevder å prøve å unngå.

Og når du går i den fellen, så tror i alle fall jeg at flere kan reagere i tilsvarende former i en debatt om emnet. Da særlig siden temaet det her er snakk om skaper sterkt engasjemang og sterke følelser hos mange.

Og da har kansje denne karen, selv om han gjorde noe som han strengt tatt ikke burde gjort, kansje et poeng i sin begrunnelse?

Jeg begynner i alle fall å lure på det etter å ha lest det som her er skrevet.

Anonym sa...

"Dette fordi jeg gjennom å lese hele posten oppdaget at du her selv gjør akkurat det denne personen du retter din kritikk mot hevder å prøve å unngå."

Dette skjønte jeg ikke bæret av. Kan det komme av at jeg verken er singel, eier leilighet, eller stemmer FrP?!?

Knut Johannessen sa...

Anonym: Jeg må si meg enig med Hjorthen. Jeg skjønner heller ikke bæret.

Men om det er henvisningen min til hans FrP-sympatier, du mener, så beklager jeg at det er blitt et så stort poeng for mange.

Mitt dårlige forsøk på en sammenheng mellom FrP-sympati og deres evt. lemfeldige omgang med "lov og rett" kunne jeg godt utelatt og beklager det gjerne. Det er ikke en generell oppfatning jeg har.

Men jeg har større problem med å akseptere at hvem som helst skal kunne stjele noens stoff og fremstille som sitt eget for så å argumentere med at det ville kunne avspore debatten til å bli en diskusjon om opphavsmannens politiske syn og intensjoner.

Det er som Vampus sier, brudd på netikette å ikke kreditere. Så enkelt.

Jeg har skrevet over 500 bloggposter og tror det skal godt gjøres å påstå at jeg ikke gir kred eller opppgir kilder. Det er mulig at dette er en noe "gammeldags" måte å opptre på, men det er slik jeg ønsker det.

Jeg aksepterer derfor ikke at noen stjeler mitt arbeid og utgir det som sitt eget tankegods. Det finnes det ingen unnskyldning for. Det må man gjerne oppfatte som sært eller retthaversk, det bryr jeg meg lite om.

Så jeg har dessverre litt problemer med at det er jeg som har rettferdiggjort hans handlinger, det blir å snu saken noe på hodet.

Anonym sa...

"Anonym" er Digiboy! Vi kjenner igjen skrivemåten og skrivefeilene hans. Jeg ler meg i hjel!