mandag, januar 28, 2008

Gratulerer med dagen



Unnfangelsen skjedde i 1949, men et usedvanlig langt svangerskap varte til januar 1958. Da så jubilanten dagens lys. Og den har gitt flere generasjoner mange fine stunder. Foreldre har kanskje fått både en liten fristund, men også deltatt med liv og lyst. Barna har boblet over av glede. Ofte skaperglede. Både i barnehage og hjemme. Hva jeg snakker om?

Legoklossen selvsagt.

Jeg er bittelitte grann eldre og hadde først et forhold til LEGO selv, siden overtok barna og vi har fortsatt flere kasser på loftet, til glede for neste generasjon.

Ole Kirk Christiansen startet egentlig med treleker i 1932 og etablerte selskapet LEGO utledet av ordene "Leg godt." Han oppdaget så plasten og dens muligheter i 1948. Prototypen til legoklossen ble laget i 1949, men ble først markedsklar i 1958. Selv om legoklossen har utviklet seg mye på 50 år, så kan du faktisk sette sammen klosser fra 58 med dagens.

Det er nesten ufattelig at noen klosser med knotter på, kan gi rom for så mye kreativitet og lek. Hvem husker ikke stolte barn som absolutt måtte vise hva de hadde fått til, strålende fornøyde. De fleste som blogger er jo ikke eldre enn at de godt husker sine egne byggverk.

Selv om elektroniske leker nå har gitt LEGO problemer og redusert salg, så er det fortsatt mange barn som setter sammen klosser med samme barnslige glede som jeg gjorde for for en steinalder siden.

Gratulerer med dagen. Gid du lenge, lenge, leve må!

3 kommentarer:

radiohode sa...

Det var (nesten) en merkedag i mitt liv da jeg kjøpte den første Legoen til min eldste sønn. Og en påfølgende merkedag den dagen han klarte å bygge den selv.

Det er trist å lese i avisen hver gang Lego har problemer, som de jo jevnlig har.

Milton Marx sa...

Ingen grunn til å gråte. Man får en god idé, man patenterer, man tjener seg søkkrik - og må finne seg i plagiater når patentene utløper.

Legos problem er mangel på like gode ideer som de opprinnelige klossene.

Jeg gleder meg over at det er billige klosser å få kjøpt til min datter - og at disse funker som en fin bro mellom oss. Jeg er nemlig ikke like flink til å leke med dukker.

Men selvfølgelig er det verdt å merke seg at klossen er 50 år.

Einar sa...

Man kan til og med bruke Lego (og Playmobil) til politisk analyse: http://www.economist.com/world/europe/displaystory.cfm?story_id=10607422