mandag, juli 31, 2006

Det er ikke mitt bord

Bergen er en flott by. Eneste feilen med Bergen er at det er for mange bergensere der. Byen er en turistmagnet, noe som ikke skyldes været, men mange flotte attraksjoner. En av dem er Fisketorget.

En kombinasjon av beliggenhet, betjening med en ramsalt replikk og et flott vareutvalg, har gjort denne attraksjonen kjent og kjær. Selv må jeg alltid ha en tur innom når jeg er i byen, gjerne for å rive litt kjeft med en replikksterk torgstril.

Nå er det ikke bare fryd og gammen lenger. Mattilsynet har ved flere anledninger konstatert at det selges fisk og fiskemat av til dels dårlig kvalitet. Slikt er livsfarlig for Fisketorgets rykte.

Da skjer det særnorske som jeg i det lengste trodde bergensere var for ”store” til. De som styrer og steller i Bergen Kommune og torghandlerne setter seg i hver sin sandkasse og kaster sand på hverandre. Leke sammen vil de ikke. Torghandlerne stengte i dag i på trass og holdt pressekonferanse. De vil ha kommunen til å sette opp kjøledisker. Byrådet sier torghandlerne har for dårlig mathygiene og internkontroll.

Skjerp dere. Ser dere ikke at dere er gjensidig avhengig av hverandre. Kast spade og bøtte og ”sitt dokker sammen” og finn ut hva dere kan gjøre i felleskap. Fisketorget er med på å generere langt flere kroner i kassa enn leiekontraktene tilsier. Torghandlerne må på sin side være innstilt på å bidra med sitt. Bergen uten Fisketorget er utenkelig.

Hvor i hel.... er Herman Friele? Hvordan kan landets eneste borgermester stå og se på denne latterlige krangelen. Sett fra deg kaffekoppen og kom deg på torget, Herman. Ok, der kom du ( jeg sitter og ser på nyhetene mens jeg skriver), da håper jeg du får fart på samarbeidet igjen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hva er det som er så gale med bergensere? Vi er da individer, og ikke en egen rase med duplikerte hjerner heller...synes det er rart at folk kan skrive og si sånne ting.

Knut Johannessen sa...

Det eneste dere mangler er kanske litt selvironi. Det med raseteorien din derimot er jeg litt i tvil om. Bergensere ligner ikke på så mye annet.

Anonym sa...

Alle sier at "noe må gjøres", men hva er det som må gjøres? At skattebetalerne skal kjøpe kjøledisker til private fiskehandlere?

Har ikke fått med meg hva Herman Friele har å gjøre med bakterieinnholdet på et fisketorg.

Knut Johannessen sa...

Mitt utgangspunkt var at partene burde snakke sammen i stedet for å kaste ord på hverandre. Fisketorget bidrar sannsynligvis indirekte gjennom turister til inntekter for Bergen som er langt større enn noen skarve kjøledisker. Om kommunen kjøper inn og installerer og tar inn ekstrakostnaden gjennom leie, så er det en mulighet.

Hvis du fortsatt tror at dette handler kun om bakterieinnhold, så kan jeg ikke hjelpe deg. Om en ordfører (borgermester) ikke skal engasjere seg i en sak som bidrar til mange avisoppslag og toppoppslag i begge TV-kanaler, da vet jeg ikke hva han skal drive med.

Anonym sa...

Til Vox Populi: Det har vel heller å gjøre med din heller latterlige kollektive fordømmelse av bergensere. Det er så uintelligent, og derfor så flaut.

Anonym sa...

Wonderful and informative web site.I used information from that site its great.
» » »