søndag, juli 02, 2006

Sommerens bokprosjekter

Nei, dere kan slappe av. Jeg skal ikke skrive noen. Derimot har jeg plukket i stabelen av uleste bøker og funnet noen som jeg skal prøve å komme igjennom på hederlig vis. Jeg er nysgjerrig av natur. Ikke på om naboen har fått ny bil eller om Hjørdis har fått nye gardiner.

Jeg vil lære mer om andre kulturer og forsøke å komme litt under huden på mennesker som er veldig ulik meg og mitt vestlige levesett. Ambisjonen er der, så får vi se hva sommeren bringer. Jeg skal tilbringe 14 dager i Hjorthens revir, min gamle fødeby Florø. (Flora Kommune) Været der om sommeren kan noen ganger bidra til at en bok er å foretrekke.

Jeg har lagt opp en liten liste på 4 bøker som jeg gjerne vil fordype meg i:

Jung Chang/Jon Hallidays: Mao, The unknown Story. Jeg begynte på den norske utgaven, lånt på biblioteket, men fikk for liten tid. I forrige uke sørget SAS for at jeg fikk en time ekstra på Arlanda, og da havnet boken i mitt eie. En murstein på nesten 1000 sider, men det er vel nødvendig for å få beskrevet ett mennske som jeg vet litt for lite om. Spesielt med tanke på at han var ansvarlig for drap på 70 millioner mennesker og skapte en masse myter som ble hyllet av en del mennesker som i dag sitter i ledenede posisjoner i norsk samfunnsliv. Bare det er fascinerende nok.

Neste på lista:Sayyid Qutb: Milepæler.

Den er i følge Kari Vogt:
"en ubehagelig bok. Den kan leses som en sammenhengende, demagogisk besvergelse, det dualistiske verdensbildet er skremmende, krigsforherligelsen opprørende. Samtidig er Milepæler viktig som et historisk dokument, uløselig knyttet til islamismens fremvekst og utvikling i det 20. århundre."
Det var en grunnene til at den måtte på listen. Jeg må prøve å komme bak generaliseringen og forsøke å fornemme hva som driver islamister og hva det er som styrer deres verdensbilde. Det handler ikke om respekt, men om å kunne forstå.

Neste bok er om samme verdensområde, eller øst mot vest om man kan forenkle så grovt:

Orientalismen av Edward W. Said

Jeg fant ved en tilfeldighet en anmeldelse som Thomas Hylland Eriksen skrev i 1994 og som gjorde meg nysgjerrig nok til å ta med boka.

Saids hovedpoeng er at bildet som Vesten har skapt seg av det som er utenfor, er en konstruksjon som ikke er basert på fakta eller kunnskap. Vesten skaper Det Andre, det som er utenfor, i sitt eget bilde. Dette vil jeg vite litt mer om.

Den siste på lista er en bok som er over 2000 år gammel. Nei, det er ikke Bibelen, men Aristoteles lærebok i retorikk. Retorikk kan man ha nytte av å kunne i flere sammenhenger, jeg holder noen foredrag i jobb-sammenheng og i den sammenheng kan det være interessant å bruke noen av "triksene" i retorikken for å gjøre fremstillingen mer troverdig. Etter å ha smugtittet litt, fant jeg noe som var imponerende aktuelt selv 2300 år etterpå og som jeg brukte i en egen bloggpost: Er rike mennesker frekke og hovmodige?

Klarer jeg å komme gjennom dette er jeg fornøyd. Da har jeg forhåpentligvis blitt litt klokere.

Ingen kommentarer: