lørdag, mai 02, 2009

Tabloidjournalisters nye arbeidsantrekk

Unnskyld alle lesere, men jeg kan ikke dy meg. Kan de holde på, kan jeg også.


Denne bloggen har via sikre kilder fått de første bildene av det nye arbeidsantrekket som influensA-journalistene i VG og Dagbladet blir utstyrt med, fra og med i dag. Fienden står kanskje i landet, allerede.

Redaktørene sier i en felles uttalelse at det er viktig at avisene er i stand til å fullføre sitt samfunnsansvar som består i å skremme så stor del av befolkningen som mulig.

Dette faller naturlig inn under vesentlighetskriteriet, understreker de. De har også bestemt seg for midlertidig å gå over fra tabloidformat til det gamle broadsheetformatet. 1000 punkt grotesk-fonter blir litt knuslete i tabloidformat.

Helseminister Bjarne-Håkon Hanssen og hans kriseteam har på sin side forsøkt å dempe frykten med å si at bare 1,2 mill nordmenn kan bli syke og 13 000 kan dø. Eller i verste fall blir halve arbeidsstokken sykemeldt. Som på en vanlig fredag altså.

Men i kveld ber Anne Aasheim og Bernt Olufsen felles kveldsbønn: "Kjære Gud! Vær så snill, la oss få det første norske virusofferet NÅ. Eller senest søndag formiddag, så skal du få Snill gutt-statuetten "


Jo da, jeg vet at det er stygt å sparke noen som ligger nede. Jo da, jeg vet at det er stygt å mobbe. Jo da, jeg vet at noen synes hysteriske bloggere er verre enn hysteriske medier. Men dette er i selvforsvar.

Oppdatert: Jeg glemte å si at dette ikke er første forsøket på pandemi-mobbing av influsensasmittede norske journalister. Blodtåka er byttet ut med viruståke.

Dette innlegget inngår i en kampanje. "Hysterisk blogger mot hysteriske medier". Du kan lese noen av de andre her:

Tabloidpandemi er noe svineri

Til minne om Davis Lewis

Memento mori, Dagbladet

Danmark - Norge: 1-0


Oppdatert II:

Ekstrabladet, som er Danmarks ledende tabloidavis, har en interessant leder i dag. Lad os gå i panik - for en sikkerheds skyld.

Ekstrabladet har for øvrig en norsk redaktør for webavisen sin: ekstrabladet.no, Geir Terje Ruud. Han er også på twitter.

Oppdater III:

Falsk alarm. Redaktørene ble ikke bønnhørt. Pasienten i Trondheim hadde ikke svineinfluensa.

Men VG gir ikke helt opp håpet. De skviser sitronen fra Folkehelseinstituttet helt tom: "Folk vil dø her også". Ja visst. Det er vel omtrent det eneste sikre. Gad vite hvor mange spaltemeter vi har fått med død og fordervelse uten at noe har skjedd. Det er vel snart bare redaktørene som ikke ser hvor latterlig det fremstår som.


Bildet viser redaktør Anne Aasheim på pigwalken i det nye pandemiantrekket til journalistene.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Er redd redaksjonene har dratt for hente viruset hjem, noen har færa te Mexico..for når fjellet ikke kommer til Muhammed osv..

Sigmund sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Sigmund sa...

Hvis vi skal tro den uvitenskapelige undersøkelsen de hadde på dagbladets hjemmesider i går kveld er man ikke spesielt redde er i landet. Jeg tror heller at denne typen oppførsel fra medienes side skaper irritasjon og oppgitthet snarere enn frykt hos folk. I tillegg undergraver dette folks tillit til dem.

Eyewitness sa...

Amen! Jeg har også gjort meg noen tanker om dette på min blogg: http://hovdancom.wordpress.com/2009/04/29/febersyke-medier-sprer-frykt/

Cassanders sa...

Selv om antrekket er nok X-files + CSI til å spre panikk og øke opplaget, ville Anne Aasheim ALDRI dratt den avbildede modellen på seg. Hun har de en viss intellektuell standard å forholde seg til.

Men hvis det det derimot kan fremskaffes en knallrød modell i skinnimitasjon som også matcher lebestiften hennes, ville saken stille seg helt annerledes.

Cassanders
In Cod we trust

Knut Johannessen sa...

Cassanders: Du tar feil. Bildet viser bare hvor desperat Anne Aasheim har blitt. Marie Simonsen nektet siden ingen kunne se at det var henne.

kandahar sa...

Killerbees dukker alltid opp i hodet mitt når jeg leser om svineinfluensaen. Noen som vet hva som skjedde med dem? De skulle jo drepe omtrent alt levende i sin tid.

Anonym sa...

$vineinfluensa