onsdag, august 15, 2007

Er det noen rødgrønne som kan hjelpe meg?

Det er noe jeg strever hardt med å forstå. Jeg har lest partiprogram opp og i mente. Jeg har lest Soria Moria-erklæringen, men fortsatt forstår jeg det ikke. Kan noen hjelpe meg? Takk.

I følge tall fra SSB så er det den private delen av barnehagene som er i sterkest vekst. Inntil videre er det flere barn i offentlige kontra private barnehager. Men med den utviklingen vi ser nå, er det kun kort tid før dette er snudd. Denne utviklingen gjør at jeg må få hjelp til å oppklare noen spørsmål.

I Soria Moria-erklæringen sier dere på side 51:

Regjeringen vil gå imot konkurranseutsetting og privatisering innenfor viktige velferdsområder som utdanning, helse og omsorg.
Inga Marthe Thorkildsen og SV sier det sånn:

Det er en internasjonalt trend at stadig flere firmaer prøver å få sugerøret ned i stats – og kommunekasser. Dette skal vi være på vakt for. Det er flere grunner til å holde fast ved at omsorg og velferd skal være en offentlig oppgave, i samarbeid med frivillige og non-profit-organisasjoner.

For det første handler dette om at alle skal ha gode tilbud, ikke bare de som kan betale for seg, eller de som bor i sentrale strøk med stor konkurranse. Det handler om å bruke alle pengene på å utvikle tilbudet, i stedet for å bruke deler av dem til å berike private interesser.

Det handler om trygge arbeidsplasser og det handler om å unngå unødig byråkrati og ekstraarbeid for hver enkelt av oss, enten vi er pasienter, ”brukere” eller pårørende.

Kan noen fra den rødgrønne siden da forklare meg:

At det er i orden at ansatte i private barnehager kan vaske rumpa på barna våre, mens ansatte på private pleiehjem ikke skal gjøre det samme på bestemor?

At det ødelegger skolestrukturen og forderver våre barns sinn å gå på en privateid skole, mens de samme barna frem til 6 år kan få opplæring i en privat barnehage.

Hvorfor er det greitt at private kapitalinteresser stikker "sugerøret" i stats- og kommunekassen for å "suge" ut penger på barna våre, men ikke ellers.

Hvis private løsninger er så ødeleggende for samfunnet, hvordan kan da de rødgrønne tillate at kapitalistene bak private barnehageløsninger kan ta ut store utbytter og berike seg selv på samfunnets bekostning.?

Er det noen som kan hjelpe meg?

3 kommentarer:

Nemo sa...

Siden ingen rødgrønne tydeligvis kan hjelpe, forsøker jeg meg med en hypotese: Kanskje det handler mer om trangen til å kontrollere enn effektivitet, kanskje det handler mer om at ineffektiviteten blir så synlig hvis vi ikke hadde private barnehager og at kameler derfor må spises?

Barnehager er forresten et svært viktig område å privatisere - nettopp for å kortslutte statens evne til å strømlinjeforme "politisk korrekt" barneoppdragelse.

Knut Johannessen sa...

Helge: Jeg tror du er inne på noe. Jeg hadde forsåvidt ikke ventet meg svar på dette fra de det gjelder.

Det er nok et ømt punkt, samtidig som vi nå ser at kommunene har økt privatiseringen etter at de rødgrønne kom i posisjon.

Men det er lov å håpe at noen av dem kommer med en god forklaring.

Anonym sa...

Jeg er kanskje både grønn og litt rød, men ikke rødgrønn. Uansett har jeg en teori om at det har en viss sammenheng med at "kapitalistene bak private barnehageløsninger" i ganske liten grad er kapitalister. I alle fall i "slem mann med flosshatt"-betydningen av ordet.

Selv er jeg ikke så redd for private løsninger, heller ikke i skolepolitikk eller ifht. pleiehjem.

Jeg er imidlertid noe bekymret over inntoget til store utenlandske konsern drevet uten særlig nevneverdig idealisme, dersom man da ikke regner Mammon-dyrkelse som ideelt.