tirsdag, juni 20, 2006

Museumsbestyrer Sissel "Bitter" Osvold

For dere som synes jeg er monomant ute etter Dagbladet, så har dere kanskje rett, men de siste dagene har de stilt seg laglig til for hugg. Museumsbestyrere i Akersgata er inne i eksistensiell krise om dagen. Ikke før hadde Gudleiv Forr uttrykt sin dype bekymring for at Dagbladet ikke lenger var en del av det store opplysningsprosjektet, så fyrer Sissel B. Osvold av en bredside mot Helsedepartementet i sin spalte ”På kornet”, under tittelen "www.politikk" (dessverre bare i papirutgaven, typisk nok)

Helsedepartementet har i sin umåtelige frekkhet henvist henne til en hjemmeside for relevant informasjon.

Da jeg ringte departementet, svarte de jeg kunne gå inn på hjemmesiden deres. Kyss katta, som Karl Evang sa."
Enig, Sissel. Det går faen ikke an å behandle en av pressens selvutnevnte divaer på en så respektløs måte. Hun har også sett seg lei av at avisdebatten ikke lenger foregår mellom de politiske lederne og pressens skarpe penner, men:
”mellom maktens sekretærer, postbud, lettmatroser, universitetslektorer og Kåre Willoch.”
Hun er sjalu på andre medier for deres gjennomslagskraft. Først og fremst TV, Radio (Dagsnytt atten) og internett. Derfor forsøker hun fortvilet å markedsføre avisen som debattens formidler. Som hun så treffende skriver
”Det ligger mye maktarroganse i å ignorere avismediet. Jeg sier ikke at andre medier ikke er like viktige, men særlig avisdebatten har det ved seg at de går lettere toveis enn enveis”
Det ligger også mye arroganse i å overse andre medier, skapt for en annen tid. Det er noe usjarmerende med misforståtte genier. Det er ikke alltid de innser at deres tid er over og dagens samfunn etterspør andre måter å kommunisere via enn døde trær.

Dagbladet kan se på sin opplagsutvikling. Da skjønner de at avisens betydning som meningsbærer og debattforum er i ferd med å reduseres til et nivå man ikke liker. Slikt heter utvikling og er tungt å erkjenne for en journalist som drømmer om forna da`r, da hennes ord hadde atskillig mer gjennomslagskraft enn i dag.

Jeg beklager Sissel, fortsetter du dine bitre, arrogante sleivspark, så mister du også dine siste trofaste lesere. Det du presterer her, er ikke elegant, det har ikke en gang brodd.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Dagbladet altså.. Mer Astrid Meland og mindre Sissel B. Osvold!

Jeg mener denne Sissel hadde en særdeles spydig kronikk angående blogging for en tid tilbake, men klarer ikke å finne den. Den skapte litt furore i 'sfæren' husker jeg.

VamPus sa...

Satt også og humret når jeg leste dette. Maktarroganse av å ignorere avismediet? Avismediet er passè i all den tid de ikke klarer å fornye seg. Mener Osvold hadde noe lignende i vinter, hvor hun kritiserte blogg som fenomen. Selvsagt uten å ha lest en eneste en (minner meg litt om hun fra Klassekampen på fritt ord debatten..)

Knut Johannessen sa...

Jo da, damen har vært ute og gjort seg morsom på bloggeres bekostning. I all beskjedenhet så hadde jeg et innlegg som fikk litt oppmerksomhet, her er linken som også inneholder link til Osvolds innlegg. Blogg blogg selv

Anonym sa...

Jommen har jeg ikke kommentert ditt innlegg der også. :-)