mandag, august 21, 2006

Boka er død - lenge leve boka

Siden tidlig i sommer har debatten om boksalget rast. Først ute var den knusende kritikken av Konkurransetilsynets rapport. Den ble kommentert av mange uten at man ble så veldig klokere av det.

Mye tyder imidlertid på at Konkurransetilsynet har rett. Tall fra første halvår i år viser at salget av norsk skjønnlitteratur har økt med nesten 100% i forhold til samme tidsrom i fjor. Er det den nye bransjeavtalen som fungerer?

I tillegg viser Bokhandlerforeningens tall at vi menn stadig leser mer bøker. 58% av norske menn sier at de har kjøpt minst en bok siste år. Det er 5% mer enn tidligere og meget gledelig. Men vi har et stykke igjen. 75% av norske kvinner har gjort det samme.

Nå sier selvsagt ikke slik statistikk noe om kvaliteten på litteraturen som er solgt. Heller ikke om det storselgere som leder an. Nå er ikke jeg så engstelig for bestselgere. I mange tilfeller åpner det for mer leseglede og er en viktig del av bokmarkedet. Det å lese Harry Potter f. eks. har gitt mine barn lyst på å lese mer.

Jeg tror at vi i større grad ønsker å danne oss bilder selv, ikke bare være passive mottagere. I tillegg vil en hektisk og fragmentert hverdag gi oss behov for litt virkelighetsflukt. Vi bombarderes hele tiden av virkeligheten. Nettet, Tv, radio. Vi får hele verdens elendighet online.

Derfor vil skjønnlitteraturen øke sin andel. Når virkeligheten blir for påtrengende blir fiksjonen vår nødhavn.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg bruker å samle opp bøker om høsten og vinteren og så leser jeg dem om sommeren. I skoleåret har jeg rett og slett ikke tid til annet enn faglitteratur.

Beklageligvis.

Svorsken sa...

Jeg tror du har et poeng her. I tider da vi leser mer og mer dårlig skriven tekst (e-mail fra kollegaer, sms:er fra kompiser, mm) blir skjønnlitteraturens posisjon alt sterkere. Og betydning viktigere.

Jeg skrev også litt om dette igår. Særdeles merkelig er diskusjonen om hvor gammel en bok må være for å få gå på salg. Som den britiske 1800-tallsforfatteren Samuel Butler skrev:

"The oldest books are only just out to those who have not read them."

Knut Johannessen sa...

Sexy Sadie: Jeg gjør det nesen motsatt, men har til enhver tid 2-3 skjønnlitterære og 2-3 sakprosabøker under lesning. Jeg vet at jeg burde strukturere lesningen litt bedre, men har ikke fått det til.

Svorsken: For meg er ofte bøker skrevet for en stund siden, de som fenger meg best. Don Quiote f. eks. er en av disse. Ikke akkurat ferskvare. Så jeg kan være enig med Samuel Butler