mandag, august 28, 2006

Den gangen politikerne bygde landet

Stein Aabø mimrer i Dagbladet i dag og ønsker seg kanskje tilbake til den tiden da planøkonomien rådde grunnen. Han anklager dagens politikere for å la markedet styre alt det som betyr noe for oss. La ham mimre i fred.

Jeg er gammel nok til å huske noe av det "gode" planøkonomien sto for. Jeg vil ikke tilbake.

Jeg husker at da jeg trengte telefon på slutten av 70-tallet, så sto jeg i kø. Sammen med mange andre. Jeg ventet i nesten ett år før summetonen kom. Fra det statlige monopolet Televerket. Noen sto lenger i kø, fordi de i motsetning til meg, ikke kjente noen som jobbet der.

Så skulle jeg kjøpe min første bolig, også på 70-tallet. En borettslagsleilighet med prisregulering. Da måtte jeg betale penger under bordet i tillegg til den offisielle salgssummen. Fordi politikerne bestemte hvor mye som var "lovlig" å betale for leiligheten.

I banken måtte jeg stå med lua i hånda. Kredittmarkedet var strengt regulert må vite.

I eteren var det også monopol. I Norge kunne du velge hvilken radiokanal og TV-kanal du ville, bare det var NRK, for å skrive om Henry Ford.

Den gang politikerne styrte, var det heller ikke barnehageplass for alle, så ikke alt har forandret seg.

Butikkene var åpne kun når folk arbeidet, så å handle på kveldstid var ikke mulig.

Før i tida hadde vi også mye statlig næringsvirksomhet. Men fordi den var politikerstyrt og ikke så opptatt av hva markedet etterspurte, gikk det ad undas med det meste.

"Vi opplever det ikke fra dag til dag. Vi tenker sjelden over den store forvandlingen som skjer. For hvert år blir vi mer og mer vår egen lykkes smed. Politikerne reduserer seg selv til å bli tilretteleggere og forsikringsselskap. De skal spenne nettet ut for dem som faller utenfor, som gjør de gale valgene, eller er uheldige.

Før bygde politikerne landet. Nå overlater de alt som betyr noe for oss til markedet og til våre bekymringer."

Ja, jeg vil være min egen lykkes smed. Nei, jeg vil ikke detaljreguleres av politikere som selv i flertall ikke klarer å bli enige om kursen. Planøkonomien og blandingsøkonomien hadde sin tid. Det fungerer ikke nå. Markedsøkonomien har sine svakheter den også, men i det store bildet fungerer den utmerket og gir meg den valgfriheten jeg ønsker.

La oss bygge landet sammen, det er for viktig til å overlate til politikerne alene.

3 kommentarer:

Machiavelli (No) sa...

Man kan også lese om hvordan ei av norges mest profilerte politiske bloggere har begynt å sensurere politiske innlegg etter eget forgodtbefinnende. Klikk på linken til bloggen min, og se eksempler på tre innlegg hun har slettet eller blokkert fra meg i bloggen sin siste døgnet.


M

Knut Johannessen sa...

Jeg kan vanskelig svare for hva Vampus gjør. På min blogg vil kommentarer som ikke rammes av norsk lov bli godkjent uansett. Jeg har ikke sans for å begrense andres ytringer.

Anonym sa...

Bra innlegg, Vox Populi. Jeg undres ofte over folk som lengter tilbake til 70-tallet. Det minner meg om den enda eldre generasjonen som på 70-tallet sa "alt var mye bedre under krigen".