fredag, august 04, 2006

Jeg er flink, jeg

Jonas Gahr Støre har gang på gang fått den beste karakterboka i klassen. Han er flink, pen i tøyet og kan snakke fransk flytende. Noen ganger blir vi nordmenn glad i en overdog også. I dag har Aftenposten gitt Jonas en helside der han i kronikkform får fortalt oss at han opprettholder posisjonen som vår flinkeste. Han personifiserer sin egen "Størekommisjon" som har evaluert evakueringen fra Libanon. Og om noen er i tvil. Den var en suksess.

For all del, jeg har forsvart Jonas tidligere og kan gjøre det igjen når det passer. Jeg synes det er flott at vi har en utenriksminister som kan gjøre seg forstått utenlands. Vi har ikke alltid hatt det. Jeg synes det er flott at vi klarte å evakuere 1000 nordmenn og 1000 andre nasjonaliteter raskt og effektivt.

Det jeg ikke liker er at vår utenriksminister må bruke en kronikk til å fortelle meg hvor bra alt er blitt i UD etter at han overtok. Såpass bør et av verdens rikeste land klarer å organisere uten å skryte av det i Aftenposten.

Men jeg kan ikke dy meg for å tenke på de som ikke kommer noe sted i Libanon. Som sitter fast i dritten. Som ser at de rike vestlige land kjører på med alt av ressurser for å få sine innbyggere ut av en krigen. En krig der de samme landene snur ryggen til og ser på, mens Libanon bombes tilbake til steinalderen. Hadde Jonas hatt en god løsning her, så skulle jeg tilgitt ham en helsides skrytekronikk i Aftenposten.

2 kommentarer:

IT sa...

Jeg leser teksten som et forsøk på å vise at den nye krise-gruppen fungerer. I et land hvor så mange sutrer om at det alltid blir verre, og det ved hvert valg svinger fra rødt til blått og tilbake igjen fordi ingen noensinne er fornøyde, opplever jeg det som svært positivt at en avis tar seg tid og plass til å trykke en kronikk som ikke er ment å rive noe opp med roten. Dessuten er det i tillegg til selvskrytet et varsku i "spørsmåls-seksjonen" hvor Støre peker på problemer som kan dukke opp fremover. Den andre derfor en sekundær opplysnings-verdi utover å roe de norske sinn som stadig renner over av misnøye og angst.

Mener en at avisen utelukkende skal være et fora for å kritisere andre, eller forsvare seg selv, så forstår jeg at man opplevde kronikken som malplassert selv-elskende agurk-tekst. Jeg mener det burde være rom for en selv-elskende agurk-tekst av og til. Så skal jeg heller kritisere innholdet om jeg er uenig.

Knut Johannessen sa...

Nå tar jeg det som en selvfølge at verdens rikeste land skal klare å etablere en krisegruppe som fungerer. Jeg er litt usikker på om evakueringen av nordmenn i Libanon er en målestokk på om den fungerer eller ikke. Den operasjonen er ikke sammenlignbar med Tsunamikatastrofen.

Ja da, jeg ser at Jonas "pynter" litt på skrytet med informasjon. Det er vel og bra. Det er imidlertid ikke denne type kronikker jeg venter av en utenriksminister i tider som disse.