onsdag, august 16, 2006

Menn er bedre forfattere enn kvinner

"Kvifor får så mange kvinner gi ut bøker, når menn vitterleg er betre forfattarar?" Dette er kvintessensen i Ole Idar Kvelvanes kronikk i Dagbladet i dag. I tillegg hørte jeg debatt mellom Kvelvane og Unni Lindell på P4s 1730 i dag. I skrivende stund har han jaggu kommet med i P2s Dagsnytt 18. Mannen mener at det er genetisk betinget at kvinner er dårligere forfattere. Det er to mulige løsninger på dette.

Enten har Kvelvane gjennomført en skikkelig køpenikade og lurt Dagbladet (ikke så vanskelig) ,P4 og NRK, eller så mener han det, og da trenger han hjelp og burde vært beskyttet mot seg selv.

Mannen er lege og forfatter, så i utgangspunktet burde han mentalt være oppegående. I debatten mellom ham og Lindell kom det frem at han nesten ikke hadde lest en eneste kvinnelig norsk forfatter, men hadde lagt fra seg bøkene underveis.

AT MENN ER betre forfattarar enn kvinner, er noko eg har visst ganske lenge. Eg kan på ståande fot rekne opp eit dusin svært gode mannlege norske forfattarar, nålevande og daude, men eg kan ikkje komme på ein einaste kvinneleg forfattar som eg faktisk har lest. Kvifor har eg ikkje lest Undset, Collett eller Skram (eg kjem diverre ikkje på nokre samtidige kvinnelege forfattarar av same kaliber)? Kvifor blir ikkje deira bøker dytta på meg slik som er tilfelle med dei beste verka til Mykle og Bjørneboe, eller Saabye Christensen eller Ambjørnsen for den saks skuld. Svaret er enkelt: Fordi dei ikkje er like gode.

Resten av kronikken er i samme stil. Les den. Dagens høydepunkt. Det er ikke bare Bjørn Benkow som lurer Dagbladet.

23 kommentarer:

Anonym sa...

Det er ikke gull alt som skrives på nynorsk. :konkluderer:

Anonym sa...

Jeg har tygd litt på denne kronikken i dag. Det er ikke så lett å vite hvordan man skal tolke den: som ironi, som PR-fremstøt foran bokhøsten eller som ramme alvor fra en patetisk fyr.

En interessant ting med denne kronikken er at kommentarene jevnt over ligger minst et par hakk over det vanlige Dagbladet-nivået. Han har åpenbart truffet en nerve hos de litt mer skriveføre.

Anonym sa...

Det mest interessante er at folk går i dass over en slik filleting.

Den som våger å heve stemmen mot den gudegitte politiske sannheten om kjønnenes likedyktighet på alle områder, blir umiddelbart stemplet som hjerneskadet.

Han kan da for svarte svingende ha opplevd at kvinner skriver dårlig, og trukket sine konklusjoner om saken. Folk kan godt være uenige. Desto bedre. Men hvorfor må man trekke mannens mentale helse i tvil? Minner sterkt om Simon Wiesenthal-senterets infantile utfall mot Jostein Gaarder.

Knut Johannessen sa...

Saccarina: Jeg har hørt ham i to debatter i dag og jeg tror fortsatt at fyren har bestemt seg for å drive skikkelig gjøn med de etablerte media ved å vise hvor lett det er å få dekning bare du har et litt politisk ukorrekt utgangspunkt.

Knut Johannessen sa...

stian m. landgaard: Enda en mannlig forfatter på krigsstien? Er det refusjoner som gir så sterke utslag skal tro?

Fyren har i følge det han sa i debattene i radio,ikke lest mer enn en kvinnelig norsk forfatter: Tove Nilsen. Da blir vel grunnlaget for sammenligning litt tynt?

Hvis noen mener at kvinner på rent genestisk grunnlag må være dårligere forfattere enn menn, skulle det vel ligge an til litt behandling?

Eller er du litt ironisk du også? Litt vanskelig å tolke mannlige forfattere i dag.

Esquil sa...

..og jeg anbefaler
Minette Walters (div krim)
Helen Fielding (Bridget Jones)
JK Rowling (Harry Potter)

JK Rowling har sikkert solgt like mye alene som alle mannlige nålevende norske tilsammen.

Min teori er at han er på PR-tur, og det funker jo som bare juling. Et stjerneeksempel i karriereboosting. Jeg hadde ihvertfall aldri hørt om han før.

Anonym sa...

Jeg klarte heller ikke å finne ut om han er ironisk eller ikke. Men å fremstille seg selv som idiot kan neppe være bra for karrieren? Han sparker jo benene under sin egen påstand ved å skrive at han ikke har lest noen kvinnelige forfattere, og dermed ikke har noe sammenligningsgrunnlag.

Anonym sa...

Lite apropos: Mange av de store britiske kvinnelige forfatterene skrev under mannlig pseudonym fordi de ble tatt mer seriøst og fikk bedre kritikker da. :)

Esquil sa...

sant, julie, det er dessverre grunnen til at JK Rowling bare bruker initialene.

Dvs, jeg oppfattet grunnen mer som det at menn i liten grad leser kvinner, mens det ikke er noen sperre andre veien.

palodegard sa...

Forfatterens død?

Anonym sa...

Vox populi: Neida, ikke på krigsstien som sådan. Jeg har ingen refusjoner å klage på. Det jeg derimot reagerer på, er at folk skriker opp fordi fyren utfordrer den vedtatte sannheten om at kvinner ikke kan stå tilbake for menn på noe område. Selv om han hadde formulert seg mer seriøst, endatil på et bedre grunnlag, ville han fortsatt ikke blitt tatt på alvor.

Men egentlig er det jo åpenbart hvorfor det blir ramaskrik. Kjønnenes likedyktighet er en paradigmatisk sannhet i våre dager, hvilket betyr at den som trekker en slik sannhet i tvil, ikke blir betraktet som en fullverdig meningsmotstander, men som en tilbakestående tulling.

Unknown sa...

og hvilken empiri ligger bak utsagnet: "Mannen er lege og forfatter, så i utgangspunktet burde han mentalt være oppegående", da?

Knut Johannessen sa...

Stian M. Landgaard: Beklager, men jeg har litt problemer med å ta Kvelvanes innlegg helt seriøst og dermed etterfølgende debatt. Jeg tror dette ganske enkelt er et pr-opplegg som har fungert optimalt og ikke noe annet. En lege som mener at kvinner er dårlige forfattere basert på genetikk, kaller på smilet hos meg og ikke noe annet.

snobar: En lege som ikke er mentalt oppegående mister sin legeautorisasjon og er dermed ikke lege lenger. Derav min konklusjon. Skulle være rimelig enkelt?

k sa...

Jeg har aldri hørt om fyren før jeg så dette. Følgelig har jeg aldri lest noe av ham. Følgelig er han en skikkelig dårlig forfatter...

:-)

Knut Johannessen sa...

akademikeren: Klar og disktint logikk. Tiltredes!

Anonym sa...

"snobar: En lege som ikke er mentalt oppegående mister sin legeautorisasjon og er dermed ikke lege lenger. Derav min konklusjon. Skulle være rimelig enkelt?"

For det første går det ingen automatikk i dette - det kan ta mangfoldige år før legeforeningen inndrar bevilgningen, og for det annet så slipper leger ofte unna med langt verre eksentrisiteter enn hva "vanlige" folk gjør. Dette skyldes legers sterke kollegialitet, samt at få legfolk ønsker å sette seg til dommer over en leges sinnstilstand. Jeg kjenner personlig til en lege som har vært en av byens verste fyllesvin i flere tiår, og som ofte går på jobb med promille. Snarere enn å miste bevillingen, blir han stadig promotert til nye tillitsverv blant leger.

Konklusjon: Vox Populi er en naiv blogger, eller i alle fall en mann uten særlig kjennskap til leger og legeforeningen.


M

Knut Johannessen sa...

Machiavelli: Vel, du har sikkert rett i at jeg sannsynligvis både er naiv og uten kjennskap til leger og legeforeningen.

Men i motsetning til deg, så vet jeg at det IKKE er legeforeningen som inndrar legenes autorisasjon. Det er det Helsetilsynet som gjør. Det er mulig de også er trege, men i 2003, 2004 og 2005 ble henholdsvis 16, 19 og 15 legeautorisasjoner inndratt.

Nå er vel ikke nødvendigvis en leges alkoholforbruk og hans mentale tilstand samme sak, men hvis du vet det du skriver, så burde du gjort noe med det, da hadde det stått litt respekt av deg.

Machiavelli (No) sa...

Personlig så liker jeg den legen. Jeg gikk til ham selv om han hadde det problemet sitt.

Du, det er mulig at i en ressurssterk kommune som Bærum, hvor du øyensynlig bor, så er folk rimelig kjappe med å bli kvitt en suboptimal lege. Men jeg tror nok du må regne med at folk har langt mer æresfrykt overfor leger i mange mindre, mer landlige kommuner.

Og det der med Helsetilsynet er en detalj. Det går også an å klage til Fylkeslegens kontor. For advokaters vedkommende er det DNA (Advokatforeningen) som inndrar lisenser, og Legeforeningen har da en egen etisk komite og kan gi advarsler osv. Eller tok jeg feil der også?


M

Machiavelli (No) sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Hi there, all is going fine here and ofcourse every one is sharing facts,
that's genuinely excellent, keep up writing.

Feel free to visit my web-site food games
my site - food games

Anonym sa...

Hello there, just became aware of your blog through Google,
and found that it's really informative. I am going to watch out for brussels. I'll be grateful if you continue this in
future. Lots of people will be benefited from your writing.
Cheers!

my blog; pizza games
my website :: pizza games

Anonym sa...

Hi excellent blog! Does running a blog like this require a massive amount work?
I've no understanding of computer programming but I had been hoping to start my own blog soon. Anyways, should you have any recommendations or techniques for new blog owners please share. I understand this is off subject but I simply wanted to ask. Thanks!

Also visit my weblog; penguins

Anonym sa...

My brother recommended I might like this website.

He was entirely right. This put up truly made my day. You can not believe simply how a lot time I had spent for this info!
Thanks!

Feel free to surf to my web-site :: how to get more followers on instagram