søndag, august 06, 2006

De irriterende køene - tidenes selvmål av Paul Chaffey

Paul Chaffey i Abelia er på krigsstien. Han har sikkert måttet vente i 10 minutter hos fastlegen sin i forrige uke. Det avstedkommer et harmdirrende debattinnlegg i Aftenposten i dag, i samarbeid en Kyrre Lekve også han fra Abelia. Problemet er bare at de scorer tidenes selvmål.

Hovedpoenget deres er at man kan stenge venteværelsene hos legen, fordi vi vanligvis bare skal ha ordnet en triviell bagatell som en resept eller noe annet som kunne vært ordnet via nettet.

Ingressen er nådeløs og gjengis in extensio:

"De irriterende køene
Få ting er mer irriterende enn køen på venteværelset hos legen. Irriterende køer stimulererer til utvikling av tjenester. Hvor er det neste stedet vi skal slippe å stå i kø?"

Vær snill og les dette en gang til:

"Irriterende køer stimulerer til utvikling av tjenester."
Ja vel, Chaffey. Men hvorfor skjer ikke det hos Abelias medlemmer

Hvor der det neste stedet vi skal slippe å stå i kø?"

Kanskje hos dine medlemmer?

Din medlemsliste er nemlig en imponerende oppramsing av bedrifter med verdens lengste ventelister og en kundeservice som er så dårlig at selv kommunistene i østblokkland hadde rødmet av skam.

Jeg anbefaler alle å ta en kikk på denne medlemslisten. Her finner du NexGenTel, Telenor, Canal Digital blant mange flere. Det er omtrent som å lese verstingtoppen til Forbrukerrådet.

Vi snakker om tidenes selvmål, Chaffey. Bjarte Flem får ha meg unnskyldt.

Jeg må regelmessig tilbringe noen minutter på min leges venteværelse. Og det er ikke noe stort problem. Vi har opprettet en terrorbalanse som går ut på at noen ganger er jeg for sen og hun må vente på meg og noen ganger er det omvendt. I løpet av året jevner det seg ut.

De få gangene jeg har mistet besinnelsen på et venteværelse, er i Telenors og Canal Digitals digitale venteværelse. Det er ingenting som kan få meg til å slå ut på Richters skala som 20-30 minutters venting, der en eller annen digital idiot forteller meg at jeg rykker frem i køen, mens de gjør sitt beste til å ytterligere forsterke idiotiet ved å spille imbesil ventemusikk, verre enn Muzak. Noen ganger har jeg også rykket bakover i køen.

Det har jo ikke akkurat bedret situasjonen. Og når jeg først får snakke med et menneske av kjøtt og blod, så kan de dessverre ikke hjelpe meg fordi datasystemet er nede, eller henger, eller hva faen det er. Slike opplevelser er med på å skape køer på legens venteværelse. I hvertfall for koleriske personer som meg.

Dersom Chaffeys våte drøm blir realitet, ser jeg for meg en endeløs kø av døde mennesker sittende foran sitt nettbasert legeventeværelse. De kom aldri frem til legen sin fordi nett-tjenesten var levert av ett av dine medlemmer, Chaffey.

Det finnes også noen få 100 000 mennesker hvor nærmeste bekjentskap med en skjerm er lampeskjermen, til nød en tv-skjerm, men aldri en PC. Hva de gjør når du stenger venteværelsene, kan du kanskje hjelpe oss med det.

Jeg anbefaler derfor Chaffey og Lekve å ta en tur innom medlemmens nettbaserte venteværelser for så aldri å vende tilbake med noe så dumt som jeg leste i dag.

For å si det med salige Olof Palme: "Skit er skit, even på satelit."

6 kommentarer:

k sa...

Bra sammenligning! Det er pga slike opplevelser jeg lar jobben ta seg av digitale ting....

Føy gjerne SAS til listen også.....

Anonym sa...

Som da jeg ringte telenor og skulle ha noe teknisk hjelp. Jaha, jeg kom igjennom talelabyrinten, men fikk ikke svar på det jeg lurte på. Andre gang jeg ringte og hadde kommet meg igjennom hele labyrinten igjen, ble forbindelsen brutt. Tredje gang var jeg så forbanna at da jeg fikk den helsikes stemmen igjen sa jeg på et tidspunkt "FAEN!" og fikk vite at "du har valgt FAKTURA!". Så jeg havnet altså på fakturaavdelingen med et teknisk spørsmål. Men endelig fikk jeg i alle fall snakket med et menneske!

Jeg går også til en fastlege som har veldig lange pasientlister, og jeg har vært inne på tanken om å bytte lege, men har ikke fått somlet meg til det. Jeg har opplevd å sitte på venterommet i nesten en time, bare for å vente på legen. Der jeg går har de ekstremt vonde stoler å sitte på også, så om en ikke har vondt i ryggen fra før av, får en det i alle fall av å sitte på de stolene der i evigheter. Men det er i grunnen ikke så ille, for før gikk jeg til en lege som alltid var minst to timer forsinket. Og det kun fordi han ikke kom seg opp om morran! Han var en kronisk forsentkommer.

Knut Johannessen sa...

Anonym: Det er klart det mulig å finne legekontorer der man må vente for lenge. Dersom min lege er forsinka mer enn et kvarter, så ber jeg om ny time og går. Min tid er like kostbar som hennes. Det funker greitt. Det er uhyre sjelden det skjer.

Poenget mitt er at Abelias medlemmer er langt større tidstyver enn venteværelse på et legekontor noen gang kommer til å bli.

Knut Johannessen sa...

Pleym: Interessant at Abelia virker så konverterende på SVere.

Anonym sa...

fint og presist innlegg til Chaffey. Utrolig tåpelig kronikk.

Anonym sa...

hvorfor var den så tåpelig? ingen liker vel køer. men jeg ser ironien ved at han representerer nextgentel;)