torsdag, august 03, 2006

I dag endret jeg forsiden på VGnett

Screendumpen over har riktig "skurk"

Her hadde VG hengt ut "skurkens" forsvarer


En bloggers våte drøm came through. Å få landets største mainstream-avis til å endre forsiden på nettutgaven høres voldsomt ut. Nå var det mer VGs slurv enn min innflytelse som sørget for endringen, men dog. Jeg tar æren.

Kombinasjonen morgenfugl og nyhetsjunkie høres sikkert perverst ut for mange, men det er meg i korte trekk. Ved gjennomlesning av diverse nettaviser i dag tidlig, så fant jeg en overskrift og ingress i toppnyheten som ikke stemte. VG hadde gjort skurkens forsvarer om til skurk. Nå vil mange hevde at en advokat er en skurk som ikke er blitt tatt enda, men dem om det.

Jeg sendte en mail til vakthavende og lurte på han kunne hjelpe meg med å finne ut hvem som egentlig var skurken. Fra jeg sendte mail og til endringen var gjennomført gikk det max 2 minutter, så det var tydelig at dette stresset VG. En takk-mail fulgte.

Etterpå kom refleksjonen. Er det så enkelt å slurve i landets største avis?
Jo da, det er menneskelig å feile, men når man "henger ut" en person som har fått refs fra advokatforeningen, så bør man være sikker på at det er riktig person.

Vi snakker ikke om en liten skrivefeil, men man smører et navn ut over forsiden på VG-nett. Tenk om dette hadde vært papir-utgaven. Når man har over 1 mill lesere daglig, bør kravet til presisjon være høyt.

3 kommentarer:

palodegard sa...

Jøss, her har det gått fort i svingene. Ikke vet jeg hvor mange treff VG-nett hadde før de fikk rettet feilen, men det skal ikke forundre meg om det var større enn antall løssalgskjøpere i samme tidsrom.

Bra vi har nyhetsjunkier som står tidlig opp til å passe på :-)

fashion.faux.pas sa...

man kan jo spørre seg.. nåra tar egentlig bloggeren over som nyhetskilde?

=)

Anonym sa...

Fashion.Faux.Pas,

som om det er mindre feil i bloggverden ;)

Bra VG har friske A-mennesker til å passe på dem..